Toppturer i Nordmarka (19.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Sandungskollen (610m) 19.09.2014
Varingskollen (546m) 19.09.2014
Rådalshøgda Øst (459m) 19.09.2014 09:45

Syklet fra Grefsen kl. 0945 i strålende høstvær, og planen var å sykle en runde for å bestige noen topper underveis. Formen var bra, og det gikk radig innover Maridalen. Var litt usikker på hvor jeg skulle sette fra meg sykkelen for å komme meg opp på Rådalshøgda, som ligger mellom Bjørnholt og Fortjern. Jeg valgte å ta av like før bakketoppen, på vei ned mot Fortjern. Fant ikke noen sti, men fant ganske greit frem til toppen. Mye skog og lite utsikt, men jeg skimtet i alle fall neste topp; Kikuttoppen, som skal være Oslos 4. høyeste topp. Det var overraskene vått i terrenget, og jeg innså at det var like greit å sykle videre med joggesko, fremfor å veksle mellom sykkelsko og joggesko.

Jeg syklet videre til Løvenskiolds bauta like før Kikut, og småløp opp mot Kikuttoppen, og videre Porthøgda, Askehøgda og til slutt Sandungskollen. Det var brukbar sti på denne "traversen", men fortsatt ganske vått i de myrlendt partiene. Etter en kort pause snudde jeg og løp samme vei tilbake. Det var flott utsikt fra Askehøgda mot bl.a. Norefjell, Krokskogen og Vestre Fyllingen, og tilbake på Kikut var det vidt utsyn mot bl.a. Bjørnsjøen og Tryvann. Småløp ned til sykkelen, og tok den første matpakken. Fortsatt flott vær, og formen og motivasjonen var også intakt.

Etter pausen syklet jeg videre via Fortjern, Helgeren og Gørja. Etter å ha passert vannet satte jeg fra meg sykkelen for å bestige Glotjernskollen. Utsikten var ikke all verden, og jeg forsøkt å holde samme vei tilbake, men surret litt før jeg endelig kom tilbake til sykkelen igjen.

Neste topp på lista var Barlindhøgda, og jeg syklet veien som går på nordsiden av Helgeren. Fant hyttene ved 432 og tok sikte på Barlindhøgda. En del myr og tett skog, men jeg kom da opp etter hvert. Ikke den store utsikten her heller, og jeg fant ut at jeg kunne like godt ta med meg Lønlihøgda på returen. Fant noen halvdårlige stier her og der, men endte opp med å løpe rett mot toppen. Begrenset utsikt her også, så jeg løp videre i retning sykkelparkeringen; kom inn på en skitrasè og løp så og si rett på sykkelen.

Begynte å merke kjøret litt nå, men tenkte å ta Varingskollen siden toppen bare er en liten avstikker på hjemveien. Syklet derfor om Trehørningen til Rundmyra og opp bakkene mot Ørfiske. Ikke så fresh i låra da jeg nærmet meg toppen, men da jeg så skiltet Varingskollen 2 km var valget enkelt. Jeg satte fra meg sykkelen og løp opp til toppen. Godt merket og stort sett bra sti. Etter en velfortjent pause på toppen løp jeg tilbake same vei. Den siste sykkeletappen var grei, men ut Maridalen merket jeg at jeg hadde vært på farten i nærmere 7 timer. Men uansett en flott dag og en opplevelsesrik tur i Nordmarka - anbefales!