Ny dag frå Pusken (31.08.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Pusken sæter (390m)
Endpoint Pusken Sæter (390m)
Ascents Rollsbotnskorka (1,334m) 31.08.2014

Nok en nydelig dag i Stordal. La i ivei fra Pusken sæter og prøvde å følge råsa som går opp mot Kleivebotn. Den er veldig tydelig i starten, men i og med at det et mye myr i området, var det lett å miste denne etter kort tid.. Ganske irriterende! Det er tidvis noe merking i form av noen band, men dette synes å være der det minst er behov. Det ble derfor en god del myrtråkking til vi endelig kom inn på råsa igjen etter hvert når vi nærmet oss stgningen mot Kleivavatnet. herfra kom vi innpå et tråkk som gikk opp på sørøstryggen av Litleskorka og deretter i underkant av denne bort mot skaret mellom toppen og Rollsbottskorka.

På vei opp fra Kleivevatnet mot skaret mellom Rollsbottskorka og Litleskorka

Fra skaret og opp var det lett å finne veien og det er vardet og rødmerket innimellom. Et par bratte traverseringer på siste delen med litt løst underlag. Ikke noe jeg ville stusset på alene kanskje, men med lille Vinjar på magen blir alt litt mer utsatt. Derfor foretok vi bytting av bærer den siste delen.. Flott og luftig på toppen. Skulle absolutt ha tilbragt litt tid der, men i og med at det snart var mat-tid for minsten så valgte vi å sette kursen ned mot skaret igjen etter kort tid og heller ta en lengre økt der i le for vinden.

Rollsbottskorka 1333, to glade karer

Ove hadde planer om å fortsette mot Brurefølget m.m og meg og Vinjar tok oss derfor en lang og god pause i sola her i skaret. Planen min var kanskje å ta turen oppom Litleskorka iallefall, men med hensyn til Vinjar så droppet jeg dette. Det ble en lang nok dag, og det er viktig at han ikke synes bæringa blir slitsomt.

Viktig å ta pause og strekke seg litt

Fra skaret gikk vi rett ned mot Kleivebotn, noe som på avstand så ut som "a walk in the park" Det viste seg å være noe helt annet. Mye bregner med underliggende ur, samt hodehøy krattskog med småbjørk.. Ikke akkurat min favoritt og iallefall ikke mår man bærer et barn på magen og helst ikke verken ønsker å tråkke over eller snuble. For en gangs skyld lengtet jeg etter å komme ned til det myrlendte terrendet igjen, det er ikke ofte ;-) Bukkemarkja varte helt ned i selve botn, der jeg omsider lykkelig og øsen kom meg over elva igjen. Herfra kunne jeg etter hvert komme meg innpå stien som førte ut dalen igjen.

Ikke akkurat favoritt-terrenget.... Walk in the park - en viss plass!

Stien klarte jeg faktisk nå å følge stort sett hele veien. Her koste Vinjar og meg oss med selskap av både Kyr og sauer. Ho mor sang til og med noen sanger til guten på veien tilbake mot Pusken Sæter :-) For en herrrlig dag !!