Bukkheia, Pollen og Vannhaugen (30.08.2017)

Ascents Bukkheia (281m) 30.08.2017
Pollen (303m) 30.08.2017
Vannhaugen (360m) 30.08.2017

Bukkheia, Pollen og Vannhaugen

Hadde to topper igjen på Vannøya som jeg skulle sjekke om de er med på PF30 lista, Bukkheia og Pollen.

Bukkheia og Pollen.

Parkerte ved ungdomshuset i Vannvåg og gikk opp slalombakken mot Bukkheia. Varden og triggpunktet er satt lavere enn selve toppen. Den er 281 meter, mens triggpunktet er bare 277 meter. Gikk videre ned på sadelen mot Pollen og fant at den er med på lista.
Turen videre gikk til Pollen. Samme opplegget her med lavere varde og triggpunkt. Toppen var 303 meter og sadelen vest for toppen viste at begge toppene er med på lista.

Vannhaugen.

Derfra gikk jeg ned mot vannverket for å kryss Storelva. Det var litt kronglete å komme seg ned lia. Mye kratt og våte myrer. Da jeg hadde krysset elva var det straks enklere å følge anleggsveien etter byggingen av vindmølleparken. Oppe på Nordbotnen dreide jeg opp mot toppen, men måtte bare en liten tur bort på hornet som stakk opp på siden. Kan ikke la en slik morsom topp stå igjen ubesteget.

Anleggsvei over Nordbotnen etter bygging av vindmølleparken på Fakken.
Foss i Storelva like over vannverket.
Multer på Nordbotnen.
Vannhaugen med en lite horn på siden.
Kunne ikke gå forbi det uten en liten tur oppå.
Vannhaugen. Også kalt Stortind.

Fra toppen av Vannhaugen fant jeg en godt brukt sti som jeg fulgte ned igjen. Det er tydeligvis ganske populært sted for å ta en liten tur. Nede ved veien, like før man kjører ut av Vannvåg er stien merket med et skilt.

Skilt nede ved veien i Vannvåg som leder opp til Vannhaugen. Mye enklere sti enn den jeg tok opp.