Høgronden, Midtrondene og Digerronden (31.07.2020)  5

Start point Dørålseter (970m)
Endpoint Dørålseter (970m)
Ascents Digerronden (2,016m) 31.07.2020 10:00
Høgronden (2,115m) 31.07.2020 10:00
Midtronden Aust (2,044m) 31.07.2020 10:00
Vest for Midtronden Aust (2,035m) 31.07.2020 10:00
Midtronden Vest (2,060m) 31.07.2020 10:00
Øst for Midtronden Vest (2,057m) 31.07.2020 10:00

Jeg tok dette som en dagstur fra Oslo. Startet 0630 fra Oslo og ankom Dørålseter 1015. Startet fra parkeringen kl 1030, og valgte å gå DNT-stien til Høgronden først. Jeg hadde på anmarsj-skoene på tur opp til første topp. Det er "fjelljoggesko" uten gore-tex, så de er lette og luftige å gå i. Det funker fint oppover. Været var bra, kanskje litt for varmt opp til første topp. Ettersom jeg skulle tilbake til Oslo samme dag, samt opp relativt tidlig neste dag for å være med på en lenge planlagt sykkeltur, ville jeg bruke kortest mulig tid på oppstigningen. Jeg la inn en kort matstopp for ikke å gå tom. På turen opp møtte jeg mange hyggelige folk, hvor de fleste var på tur til Bjørnhollia, og skulle videre til Rondvassbu neste dag. Vel oppe på først topp tok jeg en pause med mat og drikke. Her byttet jeg også til fjellstøvler.
Ned fra Høgronden mot Midtrondene er det en del løs stein. Også her møtte jeg hyggelig folk som var på samme runde som meg, bare andre veien. Jeg måtte ta det ganske rolig ned, men fikk opp farten litt igjen oppover mot Midtronden Aust. Det var en veldig fin rygg å gå på fra dette toppunktet mot Midtronden Vest. Etterhvert kom en litt løs nedstigning igjen, før det ble morsom klyving opp mot Midtronden Vest. Her oppe møtte jeg dagens første turfølge som var på samme runde som meg (i samme retning). De hadde hytte i dalen, så de tok det litt roligere enn meg. Jeg spiste en bar før jeg gikk videre. Også her var det noe løs nedstigning, men ikke noe bratt.
Grei oppstigning til Digerronden, hvor dagens siste brødskiver ble inntatt. Rondeslottet var praktfullt, også fra denne siden. Nedstigningen fra Digerronden var grei, men den er veldig lang og lårmusklene kjentes godt to dager senere. Halvveis nede fra Digerronden gikk jeg tom for vann i drikkesekken på 3 liter. Jeg valgte derfor å gå ned mot stien fra Rondvassbu, ettersom denne går langs en bekk/elv. Klokken var nå ca 1800, og møtte folk som var på tur opp på Digerronden. De hadde med hodelykt, så det burde ikke være noe problem.
På stien mot Dørålseter møtte jeg dagens sprekeste par. Det var på vei fra Lillehammer til Bjorli, og hadde nå gått i 10 dager. De hadde 8 dager igjen! For en tur! Veldig hyggelige folk med skikkelig turglede.
Nå hadde jeg brukt 1 time mer enn jeg planla, som sannsynligvis kom av at det var så mange hyggelige folk å prate med på turen. Jeg byttet tilbake til anmarsj-skoene så jeg kunne småløpe tilbake til bilen. Jeg var hjemme i Oslo igjen kl 2350. En fantastisk tur!