Austre & Midtre Ringstinden (08.06.2014)  6

Start point Ringsbotn (1,073m)
Endpoint Ringsbotn (1,073m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Midtre Ringstinden (2,025m) 08.06.2014
Austre Ringstinden (2,001m) 08.06.2014 09:13
Dagen startet nydelig innover dalen fra Ringsbotn med en nydelig utsikt mot Store, Midtre og etterhvert Austre Ringstind.

Fulgte sommerstien opp snøflak og ur mot øst innerst i dalen for så igjen å ta på fjellskiene videre inn mot Ringsskar. Valgte her å gå i tau over breen. Ved Ringsskar valgte vi å sette igjen fjellskiene å begynne klatringen. Vi endte opp i mellom Vesteggen og søreggen i en del ubehagelige situasjoner med kom etterhvert helt over på eggen mot sør. Da er det ganske enkel klyving til topps.

Toppen av Austre. Luftig skue ned mot Ringsbotn.

På returen fulgte vi sørryggen helt ned tid en snørenne som enkelt kunne følges helt ned. Et mye bedre veivalg.

Fra Ringsskar holdt vi høyden rundt nordsiden av Midtre Ringstind til vi kom inn på tråkket opp mot Store Ringstind. Fulgte dette til Gravdalsskaret (mellom Midtre og Store Ringstind), satt fra oss skiene her å valgte å gå vestryggen opp til topps. Greit å ha med tau da noen steder kan være litt ekle å forsere.

Toppen av Midtre Ringstind, har man en hund som er spretten og fjellvandt kan den fint være med.

Stas!

Written by mortodeg 13.06.2014 16:21

Ser ut som en helt ok tur! Og Zorba trenger vel snart egen bruker her :P

Sv: Stas!

Written by pjustad 16.06.2014 14:06

Kjempetur! Men det blir det i august også.

Zsorba for ikke noe mer enn en emneknagg, det for holde. ;)