Dalegubben - 1,344m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
First ascent
Level of difficulty not rated
Coordinates 32V 366671 6902512 (UTM)
Map Show object on map
Dalegubben

© Oddvar Selnes

Content
Language
Adviser none
Statistics

Register ascent of Dalegubben.

Overall 200 members have registered 266 ascents of Dalegubben.

Dalegubben is contained on 19 lists.

Weather for Dalegubben

This service is temporarily unavailable.

Introduction

Dalegubben sett fra Hustadnes

I forbindelse med Dalegubben blir et sitat fra William C. Slingsby ofte trukket frem. Han skal ha sagt etter sin tur på Slogen at vakrere utsikt enn dette kan man ikke få. Men korrigerte seg selv etter turen på Dalegubben og slo fast at Dalegubbens utsikt var like bra.
Fjellet kan kanskje virke litt mer "gubbete" og anonymt sette nede fra fjæra, men vel oppe er det en utsikt som kan ta pusten fra noen og enhver. En variasjon av de sjeldne. Innover mot Storfjorden og Norgnasfjorden med de mektigste Sunnmørsalpene eller utover mot havet og bebyggelsen innenfor Ålesund.
Ikke langt unna ruver dessuten den imponerende Kolåstinden. Turen kan startes på fergekaia eller nærbutikken nede i Sæbø og gir således en riktig fin kontrast.

Getting there

Fra Sæbø

Begynn turen fra sentrum, fergekaia eller parkeringer nær den fine uteplassen til Sæbø grendelag i bunn av stigningen.
Følge grusveien oppover mot grillhytte og vanntårn og så til venstre inn i skogen. Stien holder først litt høyden bortover før stigningen fortsetter. Det er lunt og romslig under de storvokste granene. Nesten like brått som den begynner, slutter granskogen og går iver i bjørkeskog. Ved grillplass på ca. 440 moh. fortsetter stien til venstre. Ikke like bred som før, men fortsatt tydelig nok inn i Skondalen og over bekken. Utpå sesongen når det ikke er så mye snø, kan dette være en fin plass å fylle vann.

Stien tar en stor slyng ut til venstre før den følger lia oppover. Den er merket opp til en markert terskel på vel 900 moh. Over her ligger det tidlig på sommeren gjerne snø som gradvis trekker seg tilbake utover sommeren.

Videre opp til sadelen til høyre for toppen før det bærer litt brattere opp siste kneika. Stedvis tas hendene til hjelp, men det er kun snakk om morsom og veldig enkel klyving før man omsider står på den lett luftige toppryggen og kan nyte en av de virkelig flotte utsiktene i Sunnmørsalpene ... forhåpentligvis.

Fra toppen i sørlig retning.
I retning Spjelkavik.
Utsikt mot Kolåstinden.

Kart

Winter

Tips and miscellaneous

I 2017 ble det i regi av Peakbook arrangert motbakkeløp til Dalegubben.