Gygrastolen (06.10.2019)

Ascents Gygrastolen fortopp (1,339m) 06.10.2019 12:13
Gygrastolen (1,345m) 06.10.2019 12:30
Visits of other PBEs Gygrastolen klyving (1,336m) 06.10.2019 12:13

Tur til Gygrastolen første helgen i høstferien sammen med hyttenabo Arve. Det var strålende værmelding for denne helgen, om enn kaldt for å være tidlig i oktober med minusgrader om natten. Det var også kommet litt snø i høyden tidligere i uken, så vi var litt spente på føret over traversen. Har lest at mange går usikret over her, men vi valgte å ta med et 30m randotau og et lite rack med noen store kamkiler og et par nuts for så å ta en vurdering på fortoppen.

Tok halv ni-fergen fra Gjermundshamn og var klar til start litt før halv ti ved Ænes kirke. Det stod en bil på parkeringen, ellers var det ingen tegn til liv. Første biten gikk på skogsvei, og så på tydelig og god sti opp til stidelet på ca 900m. Den eneste lille utfordringen var at det var en del glatte partier, ofte med sva som var dekket av en tynn hinne av is/rim som var vanskelig å se. Over 1000m var uren dekket av et tynt snølag.

Skiltet stidele. Toppen i bakgrunnen
En del snø i nordvendte helninger

Vi var oppe på fortoppen litt over 12, og kunne nyte lunch i sol og nesten uten vind. Det var herlig etter å ha gått de første to timene nede i skyggesiden. Vi konstaterte at skaret mellom de to toppene og deler av ryggen opp mot hovedtoppen var dekket av snø og is, så det var en lett avgjørelse å finne frem tauet. Med kun 30meters tau ble det to taulengder opp til toppen. Lett klatring, men et par opptak som ble et lite hakk tyngre pga snøen.

Arve på fortoppen, hovedtoppen like bak
I skaret mellom de to toppene
Arve lager standplass på vei mot hovedtoppen
Kaldt og glatt i skyggesiden
Undertegnede på vei opp mot hovedtoppen

Etter den morsomme, men altfor korte klyve/klatre-passasjen var vi på toppen og kunne feire med kvikklunch og selfies. Vestryggen var tørrere enn skaret vi kom fra, men når vi først hadde tauet fremme fortsatte vi med løpende sikring ut til andre siden. Denne var lettere, men også en del luftigere et par steder. Spesielt helt på slutten av ryggen før man er på trygg grunn igjen er det et meget smalt punkt hvor man får bra med luft på begge sider.

Gygrastolen i boks
Arve på den luftige vestryggen
Smalt og langt ned
Hovedtoppen sett fra motsatt side

Så var det bare å ta fatt på returen. De første to hundre høydemetrene gikk i bratt ur, og pga snøen som skjulte både sprekker og løse steiner gikk det ganske sakte ned her. Stakk utom Skrunten når vi likevel var i nærheten, flott utsikt herfra også. Herfra var det plankekjøring ned igjen til bilen, og med en liten springmarsj den siste kilometeren på skogsveien rakk vi såvidt fire-fergen tilbake.

Takk for turen!

Start date 06.10.2019 09:26
End date 06.10.2019 15:46

Gratulerer med luftig

Written by Stigun 13.10.2019 21:30

og flott Kvinnherad-tinde. God rapport og flotte bilder!

Sv: Gratulerer med luftig

Written by elbow 14.10.2019 22:35

Takk! Har hatt denne på listen en stund, så var flott å få gjennomført. Må prøves på ski en gang også, kanskje i kombinasjon med Kråkenibba hvis forholdene ligger til rette for det.