Archive - Date

Dyrhaugsryggen fra bandet

26.07.2022

Fin værmelding i Hurrungane, så vi satte kursen fra Hemsedal mot Turtagrø. Da vi kom frem på kvelden lå tåka tett, men denne skulle lette i ni-draget dagen etter. Vi kommer oss først avgårde klokken 8 fra parkeringen på Turtagrø. Været er allerede nydelig. Deilig med lette sekker denne gangen! Vi bruker rundt 3 timer opp til bandet og litt under en time til opp til innsteget. Jeg droppet stegjern og støvler i dag. Ganske hardt på breen, men det var heldigvis gode spor. De første to taulengdene er grei 3er-klatring, og jeg beholder anmarsjskoene på. Det er greit å finne veien opp her, selv om det ikke er bare er rene diedere og renner som man kan få inntrykk av i føreren. Vel oppe på hylla før tredje taulengde så vi tydelig den store skiva der 4er-varianten begynner. Variant >>>

Smørstabbtindtraversen

22.07.2022

Vi startet på Krossbu i åtte-draget og fulgte stien som starter på høyre side av elven. Vi holdt godt driv på turen opp til breen. Det er deilig å starte såpass høyt - ikke så mange høydemeter før moroa begynner. Med på turen hadde vi et standard sett kamkiler pluss et par ekstra, ett kilesett, 8 kortslynger, et par standplasslynger, ett 60-meter halvtau (som vi la dobbelt på klatringen) og breutstyr. Dette føltes absolutt tilstrekkelig. Det var supert å slippe vekten av et ekstra tau og ingen av lengdene vi gikk var over 30 meter. Vel oppe ved breen tok vi på oss tau og stegjern og startet vandring bort mot Kalven. Vi fulgte rundt høyre kant og fortsatte oppover et snøfelt som tok oss opp på flata før ryggen. Deretter fulgte vi ryggen lett til toppen. Herfra er det lett gange >>>

Skagastølsryggen

18.07.2022

For første gang på lenge viste værmeldingen fantastisk vær i Hurrungane. Riktignok bare en dag, så planer om å være ute i flere dager og linke ryggene måtte legges på hylla. Men det var likevel god tid til å få gått Skagastølsryggen. Vi startet fra Turtagrø på mandag kveld. Planen var å gå opp til Nordre på kvelden og tilbringe natten der. Ikke fordi det var nødvendig, men fordi det er en spesiell opplevelse i seg selv å sove der oppe. Vi holdt godt driv oppover, og brukte godt under tre timer opp til Nordre. Været på vei opp var vekslende, med innslag av kveldssol. Vel fremme gravde vi ut snøen av bivvien og bygde på med litt ekstra steiner for å skjerme for viden. Rundt klokken 12 krøp vi ned i posene. Morgenen etter blir vi vekket i syv-draget av en gjeng på fire >>>

Muskrat rambles

13.07.2022

Fin, lavterskel rute på Storehorn. Totalt 3 taulengder (eventuelt 4 om man velger å gå den siste sikret, men det er enkel klyving). Veien opp til parkeringen på grusplatået var ikke helt rett frem å finne, men føreren for Hemsedal har en ok forklaring. Verdt å nevne at veien blir ganske dårlig det siste stykket. Vi pungterte faktisk første gang vi skulle hit, og valgte derfor å parkere litt lenger ned denne dagen. Første taulengde har et morsomt overhengende opptak i starten (finnes to varianter, men denne så mest interessant ut). Utover dette er resten av taulengden svært enkel klyving. Ville gradert opptaket 4. Andre taulengde følger ett sva-dieder. Vi valgte derimot å klatre i veggen, da dette så ut som morsommere klatring. Tredje taulengde traverserer først ut til høyre og >>>

Krokan - Sesongens siste is

26.03.2022

Etter en del mildvær var isklatresesongen virkelig på hell. Vi bestemte oss likevel for å ta en tur til Rjukan for å se om det fortsatt var noe der vi kunne klatre. Turen gikk til Krokan, og selv det var vått og mye hadde smeltet var det fortsatt flere ruter som fortsatt så greie ut. Vi startet med Jomfrua. Dag ledet og lagde topptaufeste. Vi gikk den deretter på topptau flere ganger hver og testet ulike linjer. Videre gikk vi til Bullen. Det var virkelig en morsom rute med et lite innslag av enkel miksklatring i øverste del. Også her hang vi topptau og gikk flere ganger. En vellykket avslutning på sesongen!

(Vinter?)bestigning av Storen via Andrews

20.03.2022

Vi har en stund snakket løst om å prøve en vintertur til Storen. Ingen skikkelig planlegging, datoer og så videre, men kun noe vi har snakket om at hadde vært fantastisk å få til en gang i fremtiden. Men vi har også visst at vi ikke har hatt kompetansen til å gjennomføre det. Etter en god del isklatring denne sesongen på alle mann, samt en god del miksklatring på meg, følte vi nå at vi for alvor kunne begynne å planlegge. Vi kjører med fullpakkede biler fra Oslo rundt klokken 16 på fredag. Eirik og jeg kjører Jumpy. Det står fullstendig stille ved Sollihøgda, så her er det bare å få på lydbok og ta tiden til hjelp. Vi lander på Eiger Dreams i begge biler. På Gol møter vi resten av reisefølget, Andreas og Mykle, for middag på Casa Nostra før vi setter kursen mot Turtagrø.

Ønderdalsdiederet bail og Flagetfossen med hodelykt

26.02.2022

Tilbake på Hemsedal i Jumpy. Vi startet tidlig innover mot innsteget til Ønderdalsdiederet. Etter å ha lest på Facebook-grupper om dårlige forhold fryktet vi allerede fra start at det skulle være lite is. Vi kom oss opp til cruxet, der klatringen virkelig begynner. Til vår store skuffelse så vi at det knapt var noe is lenger opp. Etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for å snu. Etter en lang pause konkluderte vi at vi ikke kunne dra tilbake uten å ha klatret noe. Det hadde blitt sent og solen gikk snart ned. Vi valgte derfor å dra til Flagetfossen som vi klatret tidligere i sesongen. Fossen var betydelig feitere nå enn i desember og den øvre delen har nå blitt betydelig brattere. Vi finner en morsom variasjon i toppen som byr på bratt og morsom klatring. Virkelig en kul opplevelse >>>

Snørenne og isklatring, Hovet

26.02.2022

Vi ville gjerne få lurt inn litt klatring i familiehelgen på hytta på Geilo. På lørdag stod vi derfor opp tidlig og kjørte til en foss ved Hovet, rett bak skytebanen, som jeg har klatret tidligere. Sist gang jeg klatret fossen var forholdene perfekte, men nå var den full av snø. Vi satt oss i bilen, litt skuffet, og satt kursen tilbake mot Geilo og innstilte oss på langrennstur. Når vi snur oss en siste gang for å se på fossen ser vi at det går en lang snørenne ved siden av som ser ut til å ende i en foss. Og fossen er helt fri for snø. Kanskje betyr dette at fossen er veldig bratt? Kanskje er det skredfare i renna? Men vi kan jo gå og se hvert fall. Vi kjørte inn, forbi skytebanen, og parkere på siden av veien ved siden av en gård. Når vi starter å gå ser vi at det er >>>

Vemorkbrufoss Øst

06.02.2022

Med litt begrenset tid i helgen kom vi oss først avgårde lørdag kveld og var fremme på parkeringen ved Vemork godt over midnatt. Dette var vår første tur til Rjukan, og planen var å gå gjennom Upper Gorge og blir kjent, og kanskje klatre en foss eller to om forholdene lå til rette for dette. Etter å ha gått inn til Trappfoss bestemte vi oss for å gi denne et forsøk. Halvannen taulengde opp viste det seg dessverre at forholdende var langt fra perfekte. Våt i nedre del og mye snø lenger opp. Etter litt diskusjon og med tungt hjerte bestemte vi oss for å snu og se om vi fant noe som så bedre ut på vei tilbake. Vel tilbake ved bilen fikk vi øye på Vemorkbruføss Øst som så ut til å være grei. Riktignok en god del snø, men det så overkommelig ut. Klatringen var virkelig morsom. >>>

Nyttårsaften på Midi

31.12.2021

Vi tok første bane til toppen av Midi og løp for å være først på rappellen. Og hvilken rappell! Det var virkelig en kickstart på dagen. Etter tre ytterligere rappeller var vi ved innsteget til ruta. Dette var virkelig en nydelig kombinasjon av isklatring, morsom miks og bratt snø. Det hele tok rundt 4 timer fra vi startet å rappellere. Vi var dermed tilbake i god tid før siste gondol. Blanca og hennes klatrepartner, som vi møtte i Cogne, var derimot ikke like heldige. De nådde ikke siste bane og tilbragte nyttårsaften på doen på Midi.