Oppkuven fra Skansebakken (11.03.2015)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Oppkuven (704m) 11.03.2015
Såta (689m) 11.03.2015

Ut fra Skansebakken kl 8 i et vidunderlig flott vær. Skitur og geocaching sammen med Guro.
Mye rusk i løypene så det ble utskifting av klisteret ved Storebekkhytta. Fikk litt hjelp fra et par hyggelige karer. Gikk opp til Søndre Heggelivatnet hvor vi bestemte oss for å gå til Oppkuven istedenfor Kjerkeberget, som hadde vært i tankene. Innom slippunktet "Svein" på Langtjernbrenna og over Småflaka. Deretter bratt oppover fra hytta vest for Store Oppkuvvatnet til "Gamla" på Oppkuven, som visstnok er det tredje eldste grantreet i Norge (ca. 470 år gammelt) og veldig stort.
Tårnet på Oppkuven var neste stopp, hvor vi ble en god stund for en rast, bildeknipsing og nytelse av den fantastiske utsikten i et helt perfekt vær. Ned igjen via toppen Såta ca. 500 meter sørøst. Så gjorde vi nok et dumt valg ved å gå østover og ned via Smedmyrkoia (istedenfor Søndre Heggelivatnet igjen) for der var det hardt, vondt og sporete. Ble en del vandring med skia i henda. Og enda verre skulle det bli for etter hvert ble det tømmerdrift og brøyta veg, så vi måtte gå helt til Lysedammen. Derfra ble det heldigvis grei skiløype. Retur til bilen ble litt etter kl 16.
Bortsett fra at jeg fikk ekstremt vondt i høyre kne i løpet av dagen og virkelig slet meg gjennom de siste par timene, noe som resulterte i en "runner's knee" diagnose jeg skulle få slite mye med i flere måneder etterpå, var det en vanvittig flott dag.