Durres MLT Hill, Albania (13.08.2019)

Ascents Durres MLT Hill (165m) 13.08.2019

Tur til Albania og Durres via hovedstaden Tirana. Durres er Albanias nest største by og er landets største havneby. Mange turister besøker Durres og p.t. er flertallet av østeuropeere. Men mange sier også at dette kan bli nordmenns nye feriemål.
De høye toppene finner man ikke i Durres,- de nærmeste over 1000 meter ligger ved Tirana (Daitit 1613). Men det er noen høydedrag like nordvest for byen. Og her kan man få seg litt trim. Vi startet fra byens sentrum og gikk mot toppen. Mange veier å velge i, men vi fikk god hjelp av Peakbook appen. Det gikk både hit og dit og opp og ned.. men til topps kom vi :-). På det høyeste punktet er det militært område med overvåkning. Vi ble invitert inn ved èn av mastene for å se.. De fleste Albanere er veldig trivelige folk og nysgjerrig på hvor vi kommer fra; Norway! og vi får et stort smil tilbake; "verry good". Returen tok vi innom flere småbutikker for nødvendig drikke. For varmt var det!