Store Sølnkletten (29.06.2019)

Ascents Spisskletten (1,690m) 29.06.2019 10:05
Store Sølnkletten (1,827m) 29.06.2019 10:05
Visits of other PBEs Follandsvangen p-plass (900m) 29.06.2019 10:05

Børge hadde startet tidlig fra Heimdal og vi kjørte videre fra Oppdal og sørover via Folldal og ned til Plassen like før Alvdal. Her svingte vi av FV 29 og kjørte Sølndalsvegen ca 20 km frem til Follandsvangen. Noen km på asfalt før fin grusvei innover den fine seterdalen. Dette er bomvei hvor det betales både for vei og parkering. Ved Follandsvangen parkerte vi bilen innenfor gjerde, - vi hadde hørt at kyrne hadde skadet flere biler tidligere, så vi tok ingen sjanser.. og fant heller ingen å spørre om lov.

Fra Follandsvangen gikk vi broen over Sølna og videre på fin merket sti mellom Vesle og Store Follandstjønna. Videre i lettgått terreng inn mot foten av Spisskletten. Noe jevnt tempo og en matpause frem hit, men herfra og videre opp ryggen av Spisskletten gikk det i veldig rolig tempo. Og her måtte flere klær opp av ryggsekken, - både for vind og ei forbigående regnskur. Fra toppen av Spisskletten som er på 1690 moh går vi ned til salen som ligger på 1579 moh før siste etappe opp til Store Sølnkletten. Her er stor varde med le for vær og vind. Her ble det lang matpause med diskusjon om navn på omkringliggende topper :-)

Retur samme vei tilbake, mens Børge tok en cutoff fra Salen og bort til nordryggen av Spisskletten. Han sparte ca 30 sekunder på dette :-) Noe dryg retur videre ned ryggen før siste etappe inn mot Follandsvangen.