Serra Aitana - Spania (22.05.2019)

Ascents Aitana (1,557m) 22.05.2019
Penyo Rapel (1,209m) 22.05.2019
Visits of other PBEs Font De Partagat (1,030m) 22.05.2019

Er du i nærheten av Torrevieja, Alicante eller Benidorm, er dette en tur som anbefales. Spesielt hvis du krydrer turen med en avstikker til Guadalest. Aitana er med 1507 moh det høyeste fjellet på Costa Blanca. Turen starter fra en fin opparbeidet p-plass som ligger på 1030 moh. Her er det grillplass og godt med kildevann. Følg veien som går opp til venstre for parkeringsplassen. Traktorveien går over til en godt merket sti. Vi kommer etter hvert nær den bratte fjellkjeden og går skrått opp til passet hvor det blir litt enkel klyving. Her er det viktig å se merkene som skal følges, på et punkt her er det lett å gå feil. Når det smaleste partiet er passert, går stien litt ned igjen før den svinger nesten 180 grader mot høyre og videre til toppen. På toppen er det militært område med masse antenner. Retur samme vei ned. Og som sagt, en avstikker innom Guadalest anbefales.