Skitur hjem fra Aursjøen og til Finnset (16.04.2017)

Start point Hytta vårpå Aursjøen (867m)
Endpoint Finnset, Eikesdal (317m)

Astrid ville gå ned fra Aursjøen om Finnset, i stedet for å dra tilbake med scooter om Lesja. For to år siden gikk hele familien ned via Torbudalen og Osbua. Etter skredstyr der i fjor i påska, har vi bestemt oss for at vi helst vil ta oss fram til hytta via Eikesdal, Bjorli eller Lesja så lenge skredfaren er usikker på vinter.
Dette var første tur ned Finnsetlia på ski for Astrid. Noen år siden sist for mitt vedkommende. Hodet har blitt mer kritisk og fått et annet forhold til bratthet på disse årene. Brattbakken hadde bl.a blitt brattere siden sist jeg rente ned, da med fjellski... Ingen skispor ned brattbakken, bare sko-spor. Derfor fulgte vi veien forbi brattbakken og tenkte vi kunne gå via tunnellen. De siste 30 metrene før tunnellen på øversiden, hadde det som ofte ellers også, lagt seg is fra fjellsiden og skrått over hele veien og ned i stupet. Vi hadde ikke med stegjern, og måtte derfor snu her og gå opp igjen til brattbakken, og ta oss ned der likevel. Endte opp med å bære skia ned den fine turist-stien som går der. Det begynte å bli lite snø fra brattbakken og ned til Finnset. Våren har begynt å spise seg oppover lia. Vi fikk et par stygge riper i skia begge to etter at vi prøvde oss på litt renning. Egentlig bortkastet med randoski på denne turen. Fjellski hadde nok egnet seg vel så godt.- Alt i alt er fin tur uansett.

Spor etter simleflokk som har gått nedom Simletinden dagen før. Dette er Europas nordligste villreinstamme. Bra vi ikke gikk oss på dyra denne dagen. Viktig å ikke stresse dem før kalvinga som snart starter.
Første stopp, 6 km fra hytta. Her på Eikesdal heimrast-terreng.
Stor Stein midt i snøen
Snøen har slept oppi Seljefonnin.
Mor og datter-tur. For en dag!
Ja, vi koser oss på tur.
Astrid med Kleneggen til venstre langt der framme.
Utsikt fra Brønnhøbrøstet. Finnset og Eikesdal ligger ned i dalen til høyre i bildet.
Dette kan ikke være påskeharen.. Jeg tipper det er jervespor. Mange slike spor å se i løpet av turen.
Det mest utsatte partiet på turen. Like ovenfor broa. Ikke mye å se av vei, rekkverk osv her.
Utsikt over til Brønnhøbrøstet, der vi kom over før vi endte nede her.