Bjørnen (09.03.2021)  5

Ascents Bjørnaåsen (119m) 09.03.2021 16:46
Stordalsåsen (116m) 09.03.2021 16:46
Vassliåsen (110m) 09.03.2021 16:46

PF100+ nerden i meg tok meg denne gangen til Bjørnen nær Halhjem fergekai. Småtopper er ikke alltid like spennende, men du skal ikke se bort fra at denne turen blir gjentatt en vakker dag. Men da vil jeg gå gjennom skogen på tilbakeveien også. Sola begynte å gå ned, og hodelykta lå igjen hjemme, så da ble det retur via asfalt denne gangen. Spennende gravrøyser fra jernalderen både på Vassliåsen og Stordalsåsen. Fra Vassliåsen til Bjørnaåsen, og videre til jeg fikk asfalt under beina, gikk turen i hjortetråkk. Fremkommeligheten var likevel brukbar.

Greit å parkere like ved veien opp til vanntårnet
Vanntårnet
Gravrøys på Stordalsåsen
Utsikt fra Stordalsåsen, over vanntårnet og ut mot Bjørnafjorden. Folgefonn lengst bak.
Tilbakeblikk mot Stordalsåsen på vei opp mot Vassliåsen
Mobilmast på Vassliåsen
Varde på Vassliåsen. Fotografen står der hvor steina trolig ble plukket... (se neste bilde)
Ref. forrige bilde. Her er de sørgelige restene av en gravrøys fra jernalderen.
Tilbakeblikk mot Vassliåsen på vei opp mot Bjørnaåsen
Fastmerke på en ikke navngitt topp ca. 200m i luftlinje nord-nordøst for toppen av Brørnaåsen.
Bjørnaåsen. Fotografen mener selv at han var heldig med solstrålen som treffer midt på toppunktet :-)