Hestdalshøgde fra Tundradalssætre (19.08.2023)

Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 19.08.2023
Visits of other PBEs Tundradalssætre parkering (905m) 19.08.2023

Yr lovte at tåka skulle lette i 10-tida så da ble avreisen tima deretter.
Reiste fra Drammen rett før 01:00, fikk opp ymse varsler oppover at det var noen stengte veier og partier så måtte lese litt ekstra på 175.no når jeg kom til Randsverk hvor skiltene ble meget store.

Det sto at det var stengt for gjennomkjøring, men tillatt til eiendommer så da antok jeg at det var en mulig å komme igjennom istedenfor å begynne på en omvei om Heidal eller Otta. Møtte på en hyggelig taxi-sjåfør på morrankvisten rundt 05:30 som kjente til opplegget og jeg kunne slenge meg på han så jeg kom ned til Tesse og kunne fortsette mot Lom og Skjåk.

Håpa veien til Tundradalssætre var i OK stand slik at jeg slapp ekstra kilometer der også. Veien var nyfiksa og null problem opp til parkeringa.

Rusla rett over kl. 07 og regna med å bruke ca. 3 timer opp. Endte på 3t 20min.
Kryssa bekken på den nedre stien og jeg så ikke før jeg kom et stykke opp i bratta at det gikk en mye større sti litt lenger opp så jeg tok den på vei tilbake. Masse varder oppover bratta. I praksis sikk-sakk ved siden av fossen hele veien opp. Når man runder av på toppen så var det masse småbekker og jeg prøvde å holde meg unna mest mulig ur og det gikk nesten helt opp til bandet til topp 1726.

Fra 1850 var det en del blåis på venstre side og jeg hadde ikke med stegjern så holdt snøen på høyre side (vestsida av breen). Gikk på GPS fra 2050m for å treffe mest mulig rett på varden siden toppen er såpass flat og tåka tjukk. Gikk innom en annen stor varde litt lenger nord på vei tilbake før jeg gikk ut på snøen og skjærte mot vest for å unngå blåisen nederst.