Store Blåmann og Vardfjellet (03.07.2019)

Ascents Store Blåmann (1,044m) 03.07.2019 12:00
Vardfjellet (604m) 03.07.2019 20:13
Visits of other PBEs Slettneset parkering (10m) 03.07.2019 09:50
Lattern krysset p-lomme (20m) 03.07.2019 19:07
Store Blåmann

I dag var det spådd finest vær på Store Blåmann frem til ca. kl. 12, så derfor prøvde vi å legge turen til rette for at vi skulle nå toppen før den tid. Det klarte vi ganske bra, og vi fikk flott utsikt fra toppen.
Stien opp til Store Blåmann var godt merket, bortsett fra ett sted der vi måtte ty til litt klyving oppover. Det var kanskje snøen sin feil at vi ikke så den beste ruta. Snøen var småråtten, og ikke så god å gå i oppover. På vei ned gikk det noe bedre, men vi sank gjennom enkelte steder. Det var litt vind på turen, men på nedturen fant vi en fin plass på rundt 600 høydemeter. Der lå vi lenge og slappet av i sola. Det ble en veldig flott tur som tok 4 t og 30 min, var på 6,9 km og 1035 høydemeter.

På vei oppover
Store Blåmann
Hans Thorvald på toppen
På toppen
Flott utsikt fra toppen
Toppvarden
Nedover en snørenne

Det ble en tur til på vei nordover. Etter vi hadde spist middag stoppet vi og gikk på Vardfjellet i Nordreisa. Vi fikk litt yr på veien, og ingen sikt på toppen. Det var imidlertid fin merket sti til topps (og denne følger ikke den inntegnede stien på kartet). For å se hvor vi gikk se rapporten til Hansi (Hans Thorvald Nygaard). Turen tok omkring 2t, var på 5,2 km og 580 høydemeter.