Ruklenuten (16.07.2020)  5

Start point Middagsnuten Hyttefelt (625m)
Endpoint Middagsnuten Hyttefelt (625m)
Ascents Ruklenuten (1,072m) 16.07.2020

Turen startet og endte på hytta på Middagsnuten hyttefelt ved Lontjørn skiskytterstadion.
Første del går derfor stort sett på vei til toppen av Fjellkleiv. Derfra på rødmerket sti mot Oddavarden. Rett før Oddavarden tok vi av til høyre (mot vest) til utløpsosen i Flådalsvatnet. Krysset elven på bro nedenfor osen. Gikk så videre mot Krossdalsvatnet og krysset elva ved utløpsosen.
Her gikk vi litt for langt til høyre da vi gikk videre og siktet nærmest direkte mot Ruklenuten. (Rett nord) Dette førte til at vi måtte gå litt tilbake gå mer mot Grostølnuten. Terrenget er veldig kupert og det er erfor bedre å følge ryggen mot Grostølnuten litt lenger vest. Da kan en svinge mot Ruklenuten når en kommer opp på ryggen mellom Ruklenuten og Grostølnuten. Herfra gikk vi mot Ruklenuten og fulgte et Sauetråkk opp til toppen på nordsiden.
Etter å ha vært på toppen gikk vi frem på kanten slik at vi kunne se ned på Lontjørn og hytta.
Det var flott utsikt over til den andre Ruklenuten (1245 m) rett øst.
For å prøve en kortere rute hjem gikk vi ned i dalsøkket rett vest for Ruklenuten og fulgte dette ned til Krossdalen (var heldigvis en god del snø her så det var lett å gå men vi så også deler av en sti så det går nok greit å gå der uten snø også)
Da vi kom ned i Krossdalen så det vanskelig ut å følge elva så vi krysset elva og gikk istedenfor opp på høydedraget sør for dalen og fulgte kanten frem til vi kunne ta stien ned til Tungestøl. Krysset elva fra Flådalsvatnet på bro rett ovenfor stølen og fortsatte over høydedraget til Fjellkleiv. Fulgte samme rute tilbake til hytta derfra som vi gikk da vi startet turen.
Hele turen var på 17 km, 10 km opp og 6 km tilbake.

Ruklenuten (1072 m) sett fra hytta
Ruta vi fulgte
En liten pust i bakken på vei opp mot Flådalsvatnet
Ruklenuten (1072 m) i bakgrunnen
Utsikt mot Oddadalen fra stien opp mot Oddavarden
Flåfalsvatnet
Flådalsvatnet
På vei opp fra Flådalsvatnet mot Krossdalen, mye snø når vi nærmer oss 1000 moh
Mot Krossdalen
Velfortjent pause. Vi er nå på ca 1000 moh
Greit å gå i snøen når den er fast og fin
Endelig på toppen av Ruklenuten (1072 m)
Ruklenuten (1245 m) i bakgrunnen
Endelig på toppen av Ruklenuten (1072 m) Ruklenuten (1245 m) i bakgrunnen
Utsikt mot Ruklenuten (1245 m), Søre Krossfonn nuten (1562 m), Reinsnosi (1639 m), Revseggi (1500 m) og Settenuten (1488 m)