Frivilligtur DNT fjellsport Bergen - Fonnabu (14.10.2021)

Start point Sunndal (45m)
Endpoint Sunndal (45m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Fonnanuten (1,454m) 14.10.2021 16:22
Visits of other PBEs Breidablikk (1,322m) 14.10.2021
Fonnabu (1,450m) 14.10.2021
Holmaskjer (1,555m) 14.10.2021

Frivilligtur for DNT fjellsport Bergen til Fonnabu

Torsdag 14/10:
Noe sen start fra Sunndal ca. 18:22, gikk i mørke fra 30min inn i turen, ufint vær, 30mm nedbør og opp til 20m/s i kastene, mye nedbør opp til 1100hm før det da gikk over til minusgrader og snø. Planene var Fonnabu, men etter en vurdering tok vi oss inn på Breidablikk isteden.
Sekken med fjellski og breutstyr ble innveid til 34kg.

Fredag 15/10:
Etter en rolig start på dagen med hensikt å få tørket mest mulig av klærne fra i går gikk vi videre mot Fonnabu ca. kl. 12. Det var nå kommet et lite vindblåst snølag som også hadde samlet seg i mindre snøfokker i le siden. Ca. 1t20m opp til Fonnabu hvor u.t. tok nødvendig inntak av næring og klargjøring av hytte for resterende frivillige mens jentene (B.M. Valland og Maria Bratteli) gikk videre til vindgropen for å klatre noen taulengder isklatring.

Lørdag 16/10:
Gjengen ble samlet ila fredagen hvor det også ble felles enighet over div. aktiviteter for dagen. Vi var 7 stk som ville ta en skitur over til Holmaskjær på nysnødekt bre med delvis åpne og skjulte bresprekker med ustabile og svake snøbroer. Sikt på max 50m gjorde dette til en spennede tur. Vi gikk i taulag med 10m mellom pax. U.t. i front. Fulgte UT.no sitt anbefalte spor fra Folgefonna Breførerlag. Turen over gikk i rolig tempo grunnet usikre bresprekker. Bresprekkene var delvis fylt med vindtransportert snø, noen partier med blåis og bart fjell. Etter en liten kaffepause/lunsj inne på Hunderommet på Holmaskjer satt vi kursen tilbake. Tempoet var raskt og vi gikk av breen og tilbake til hytten før skjema. Akkurat i tide før mørket falt på.

Søndag 17/10:
Resten av gruppen valgte å bruke dagen på returen med avreise Fonnabu ca. kl. 10:00. U.t. MB og BMV bestemte oss for å bruke dagen med isklatring i vindgropen før retur fra hytten ca. kl. 13:30. Været var slått om til blå himmel og sol. Det var også kommet et fin lag, ca. 50cm, med hærlig nysnø. Vi spente skiene på ved hytten og gikk til vindgriopen M.B. ledet en 30m taulengde før alle fikk klatret 2 x 30m på topptau. Etter kaltring var det retur Fonnabu, siste del av utvask og retur mot Sunndal. Vi tok snarveien ned dalen vest for Breidablikk og beholdt skiene på til 1100hm. Det ble det en liten pause, ski på sekk og videre ned til Gardshammer hvor vi tok en fin pause i nydelig vær. Skisko ble byttet til fjellsko, ski ble lagt igjen til neste tur om to uker. Vi gikk videre nedover stølsveien mot sunndal, telte 26 stk 180 graders svinger til senere turer. I sving nr. 15 fra bunn var det en stor stein som hadde løsnet fra skråningen like ved og lagt seg fint tilrette midt i stølsvegen. Dette ble meldt inn til grunneier.

Flott tur i all slags vær, bratt og tung tur opp med tung sekk. Men med full ladede batterier satt vi oss i bilen og kjørte hjem for en nye uke med hverdagssyssel.