Bermålsnosi (04.07.2013)  4

Start point Fodnes fergekai (23m)
Endpoint Fodnes fergekai (19m)
Ascents Bermålsnosi (1,257m) 04.07.2013

Denne dagen hadde vi egentlig planer om å gå på Snøholstind fra Eidsbugarden, men et solid skydekke på omtrent 14-1500 meters høyde la en demper på stemningen. Etter gårsdagens tåketur til Store Austanbotntind var jeg ikke særlig motivert for nok en dag med hodet i skyene. Så valget falt isteden på en topp som lå under skylaget med potensiale for mye fin fjordutsikt.

Vi kjørte til Fodnes fergekai og fulgte en T-merket sti oppover ryggen i retning Vetanosi. Dette var en flott trasé med fine fjordgløtt innimellom. Stien stemte ikke med den som er tegnet inn på kartet (verken papir eller GPS), men var tydelig og lett å følge.

Mye rot(velt) i skogen
Sognefjorden
Bratt ned mot Lærdalsfjorden
Sognefjorden II

Etterhvert bøyde stien av mot nordøst i retning Fagerset og Bermålsnosi og furuskogen gikk over i bjørkeskog. Vi tok en rastepause ved Fagerset og nøt utsikten mot "Fjordkrysset" hvor Sognefjorden kommer inn fra vest og deler seg i Lærdalsfjorden, Årdalsfjorden og Lustrafjorden.

Herfra ble stien langt mer utydelig og forsvant etterhvert helt. Men en begrenset krattmengde gjorde at terrenget likevel var lettgått. Flott utsikt fra toppen mot bl.a. Jostedalsbreen og Årdalstangen og ikke minst tilbake mot Fodnes. Dette er tydeligvis en lite besøkt topp etter oppføringene i boken å dømme. Kun ett turfølge før oss i 2013!

Fagerset
Fin toppvarde med kasse og bok

Returen gikk fort og greit i lettgått terreng. Sammenlignet med steinurene i Jotunheimen var disse 1200 høydemeterne en nytelse.