DNT Valdres Store Austanbotntinden (03.07.2013)  2

Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 03.07.2013
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 03.07.2013
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 03.07.2013
Lang lang rekke på vei til topps.

Grisevær på Austanbotntinden

DNT Valdres og forløperen Valdres Tur og Fjellsportlag har satt opp tur til Store Austanbotntinden hele fire ganger tidligere og av ulike grunner har turen alltid blitt avlyst. Jeg var derfor fast bestemt på å gjennomføre denne nesten uansett værmelding og tenkte ikke en gang tanken på å kansellere idet værmeldingene ble gradvis dårligere ettersom datoen nærmet seg.

Det så i grunnen ganske lyst ut da vi møttes på Berdalsbandet litt før kl. 10. Gløtt av sol og høyt skydekke, men vi visste altfor godt at en front var på vei sørfra, så det var bare å håpe at den ville drøye lengst mulig.

Ved parkeringen mens været ennå var ganske snilt.
På vei oppover. Målet ses i bakgrunnen.

12 personer ble vi i alt etter at to påmeldte fikk kalde fjellføtter i siste liten. Jeg og Christian som turledere og hhv. 5 menn og kvinner som deltakere, en fin gjeng med god spredning.

Det var kjølig i været, så vi ruslet jevnt oppover mot Vestre Austanbotntinden uten de store pausene, dessuten ville vi jo komme så langt som mulig før grøtværet trakk innover oss. Vi fikk faktisk noen fine utsyn på ryggen før det plutselig var jevnt slutt litt før Vesttoppen. Herfra og hjem kan vel været karakteriseres som stusselig.
Det begynte med noen lette snøfnugg, før det langsomt økte på.

Vi begynner å vinne høyde og den brede ryggen smalner av.
Folksomt og fargerikt i den grå steinverdenen. Berdalsbrevatnet nede til høyre.

Vesttoppen til Stortoppen

Vi drøyde ikke lenge på Vesttoppen og gikk straks videre. Vi valgte å følge ryggen hele veien i stedet for den noe enklere, men desto løsere flanken. Her er et utsatt punkt vi måtte forsere og sikring ble rigget. Med så mange tok det naturligvis sin tid, men vi jobbet oss jevnt og trutt oppover. Opp den siste fjellsiden til toppryggen, rigget vi tau som deltakerne gikk fritt i, kun festet med en skrukarabin. Vi gikk også usikret over toppryggen, da sikring ville tatt altfor lang tid. Til sist rigget vi sikring ut til toppvarden og var hele 11 personer oppe samtidig, mens en ble igjen med kamera.

Opp det utsatt klatrepunktet.
Klyving på toppryggen.

Ned igjen

Ned igjen måtte vi utvise stor forsiktighet siden steinene nå var glinsende våte og glatte. Ned det utsatte punktet ble alle firt ned, noe som tok vederstyggelig lang tid, eller det føltes i alle fall slik i tåke og piskende regn., før vi omsider kunne sette opp farten litt og gå fritt alle mann.
Nede igjen ved bilene etter snaut 8 og 1/2 time, og egentlig fornøyd med at alle var oppe og ned igjen uten uhell eller skader.
Til hele den fantastisk tålmodige og flinke gjengen, takk for turen! Det er ikke deres skyld at terningkastet ble 2, det får været ene og alene ta ansvaret for :)

Alle minus 1 på toppen.
Ned igjen. Mistrøstelig vær og linsa er for lengst smurt inn med regnvann.

Flere bilder

Start date 03.07.2013 10:10
End date 03.07.2013 18:31

GPS'n var nok litt i jojohumør denne dagen, så høydemeterne er selvsagt på bærtur, har korrigert dette i headingen.

En fortsatt fristende tur

Written by hmsv1 15.07.2013 10:54

Har nettopp funnet tid til å lese denne rapporten. Må si at til tross at dere ikke fikk den fineste utsikten fra toppen, ser turen spennende ut! Denne må jeg prøve i framtida....... Det er bra å se at deltakerne sørget for at de tok fargerike klær på seg og gjorde bildene mindre kjedelig :-)

Takk for turen!

Written by elbow 04.07.2013 20:22

Terningkast to for været, men terningkast seks for turfølget fra Valdres. :)

Sv: Takk for turen!

Written by lisemor 04.07.2013 22:22

Enig :D Veldig glad for at turen ikke ble avlyst - og at vi fikk prøvd oss til tross for at været ikke ble slik vi ønsket. Nå har jeg bare lyst på en reprise i klarvær - eller i det minste oppholdsvær. Tusen takk for turen!!

Godt gjort...

Written by knutsverre 04.07.2013 16:55

å gjennomføre en slik tur i så dårlig vær!