Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Alternativ tur til Langelandskollen

21.05.2023
Expedition
17.0km

Syklet skogsbilveien fra Gromstul og inn Skådalen, og tok to ganger mot venstre der den deler seg etter at nedstigningen mot Norsjø starter. Planen var å finne sti mot kollen som er merket på kartet fra denne skogsbilveien, på høyde 360 moh. Kunne nemlig ikke huske å ha sett noen sti ta av fra blåmerket sti der oppe, og lurte derfor på om det fantes noen i det hele tatt. Mistanken om det ble styrket da jeg kom opp på 360 moh, så jeg gamblet heller på et lite, puslete far oppover fra en glenne i skogen der det begynner såvidt å flate ut (367 moh). Dette ble mer og mer usynlig, og halvveis ble det tilsynelatende borte. Men terrenget er lett, og det gikk greit å navigere videre i riktig retning til jeg kom inn på blåstien 100 meter før toppen. Har ikke brydd meg med det eksakte toppunktet >>>

Bjordamskollen

07.05.2023
8.0km

Sykkel- og fottur. Syklet inn mot Skådalen og tok skogsbilveien til høyre der du nesten er ved foten av kollen. Herfra ca en kilometer inn til snuplassen i enden av veien. Her ligger det fremdeles noe snø igjen etter en kald vår med lave nattetemperaturer. Men deretter er det ikke noe hvitt å se oppover mot bygdeborgen, det er mest knusktørt. Fra snuplassen følger jeg stien mot Geitebuvarden i ca. 150 meter, opp et par kneiker, og der tar det en sti av mot venstre over et bekkefar. Den blir fort rene kjerreveien og er fin og tydelig hele veien opp. Vel oppe på "flata" kommer man først til en sammenrast ytre inngang til bygdeborgen. Terrenget her oppe gjorde det mulig å forsvare et større område enn bare indre borgområde. Så ser man raskt indre borg, med inngang fra nordvest >>>

Ø.Vealøs 2022 alternativ tur

14.0km

På en varm dag syntes det ideelt å sykle Skisjøveien fra parkeringen ved Heivannet, og avslutte turen med et bad på den populære stranda. Det går fin vei inn til Skisjø, og derfra en nesten like fin vei videre inn til veiens ende forbi sydenden av vannet. 20-30 minutters kupert sykling. Herfra blir det litt bushing før man finner den blåmerka stien mellom Vierød og Vealøs. Etter en bekk du passerer rett etter "tråkket" starter, så deler det seg. Jeg tok opp til venstre og måtte bushe litt unødig oppover, men det er trolig best rett frem. Problemet er bare at når stigningen starter så er det vanskelig å plasserere føttene i det overgrodde uttørka bekkefaret. Jeg tok denne nedover igjen og kunne fort vrikka både det ene og det andre. Stien du skal finne oppi lia er >>>

Nordkollen 2022

8.0km

Tok sykkelen fra Siljan-siden, ved bommen innenfor Moholt. Herfra 10 minutter å sykle langs bomveien frem til oppstigning starter. Til venstre i et kryss der Farrisrunden er skiltet mot høyre. Veien går stadig nedover etter krysset, og man får flott utsikt over nordenden av Farrisvannet. Så er det skiltet Nordkollen oppover i skogen, midt i nedoverbakken. Herfra veldig fin sti med behagelig stigningsgrad helt til den møter den fra Oklungen. Greit videre og, men noe steinete i det bratteste partiet. Et utsiktspunkt er skiltet før toppen, slik at man kan ta inn panoramaet over hele Siljanbygda, som er bortimot det eneste man ikke får fra toppen. Når det flater ut ser man ganske snart det høyeste punktet på berget opp til høyre, som man runder på vei bort til sydpunktet. Selv om man ser >>>

Steinsvikkollen fra Haukenesbogen 2022

5.0km

Om man lurer på hvor turen skal gå når sola skinner og det er 30 grader så har jeg svaret. Dette er en svært skyggefull tur, og man får med seg både urskog og bygdeborg. Steinsvikkollen er selvfølgelig mye lettere tilgjengelig fra Åfoss (Åsen). Fra Elsetveien kan man parkere noen få meter inn veien som går mot Bergsjordet, følge stien som går oppover mot høyre og så følge veien igjen ca 350 meter før sti tar av mot venstre. Men for å få en lengre skyggfull trimtur kjørte jeg Suttervikvegen frem til skiltet som sier at veien videre kun er for beboere. Gikk langs jordekanten østover og inn på sti i et urskogaktig område som leder retning Steinsvikkollen. Stien blir mer tydelig etterhvert, pass bare på å ikke havne på et sidespor som går ned til Norsjø, noen hundre meter >>>

Rugstadkollen 2022

1:00h
3.5km

Siden denne relativt flate kollen over Skjelbredstrand ikke synes å være beskrevet noe sted tidligere så tok jeg en tur en fin maidag. Den så egentlig brattere ut, ut fra kartets koter, men viste seg å være ganske lettgått fra alle kanter. Brattest mot øst. I naiv forventning over at det ikke var tråkket opp sti til en så uinteressant topp så la jeg ut med sykkel fra Nordre Skjelbred og oppover en skogsbilvei langs østsiden av åsen. Målet var å lete meg fram i terrenget via den slake vestsiden. Det viste seg unødvendig, da det hadde vært ganske enkelt å gå til topps fra østsiden. Så ned igjen slentret jeg ned denne siden på 5-6 minutter i lett terreng. Men så ble det en tur av det da, i hvert fall. Jeg syklet frem til skogsbilveiens ende, og videre stien noen hundre meter >>>

Valsfjell 2022

6.0km

Etter å ha tatt noen stiløse topper i Solum avvekslet jeg med en bevandret topp i Melum. Valsfjell er ofte med i Titopper'n i Grenland. Fra store deler av Skien by ruver toppen godt i vest, og skaret mellom nord- og sydtoppen er veldig synlig derfra. Det er ikke synlig fra Melum, og heller ikke fra kirken der jeg parkerer. Følg tursti-skiltet fra kirken langs grusvei, så er det skiltet Valsfjell inn i skogen. Kommer raskt til et hogstfelt der oppstigningen starter. Her ligger det noen vindfall over stien som grunneier får se å fjerne, det er jo tross alt et hogstfelt ! Det stiger jevnt oppover, med noen harde kneiker. Etter 10-15 minutter flater det ut, og det kan se ut som toppen er der snart. Men neida, du passerer bare det som kalles "fortoppen" (201 moh), og så venter faktisk >>>

Tempelturen 2022

0:36h
1.5km

Aner ikke hvor dette navnet stammer fra, navnet lover jo nesten litt... - men dette var tidenes mest forglemmelige tur. Bra jeg kjørte helt opp til veiens ende, slik at bare en drøy halvtime gikk med på en tur som ikke ga meg noen ting. Jo forresten, fem deilige markjordbær på vei opp et overgrodd far. Fulgte rute som på kart, men merkingen med blå bånd er svært enkel, tråkket likeså. Og straks på toppen er alt borte. Surrer litt rundt uten å se annet enn glimt av utsikt mellom noen trær. Forbannet over det elendige tråkket opp en overgrodd liten kløft så velger jeg å gå rett ned til parkeringen gjennom skogen. Et langt mer behagelig veivelg, og det anbefales begge veier for den som på død og liv trenger å ta seg opp her ! Helt i tråd med alt det andre at det ikke er nett >>>

Prestskjeggen 2022

7.0km

En alternativ ankomst til "fjellets fot" ved å ta inn ved Solum. Syklet inn til kjerrevei går opp i skogen til venstre, etter ca. 1,7 km fra gamle e18. På den gikk jeg til rett forbi myr på høyre side, og bushet så 90 grader ut til høyre, gjennom kvist og kvast men veldig greit. Trodde jeg da skulle finne stien, men første berget viste seg bare et forberg. Gikk derfor langs berget videre mot øst og nord til jeg fant en kløft opp mot vest. Etter 2-300 meter fant jeg så stedet der stien starter stigningen fra øst. Herfra veldig fin sti oppover, men så kommer det bratt opp et sva, der det er lagt ut tau til glatt føre. Nesten klyving opp det bratteste her, og man skal passe på å følge merkingen. Kommer du litt bortenfor går du plutselig på et stup. Så står det en benk >>>

Høgebron 2022, nytt toppunkt 295.

11.0km

Siden dette er høyeste toppen i området måtte jeg jo opp å inspisere den, etter å ha begått Klyvekollen og Rugstadkollen. Det var lurt, for derved fikk jeg påvist at høyeste punktet ikke er ved varden slik man har antatt. 40 meter øst for den lå det en stor flat stein på berget, som om det var vært en her tidligere med samme formål som meg. Men nå er den pyntet på med to ekstra stein og en kvist. Min GPS svinger mellom 295-296 her, mens den svinger mellom 294-295 på varden. Synet bedrar her oppe på flata. Syklet skogsbilvei på syd- og vestsiden av toppen inn til 400 meter før oppstigning starter i nordenden. Opp den første kneika ved høyspenten er det ikke mye utsikt, men det bedrer seg opp den neste kneika - ved masta. Her bretter Valsfjell seg ut, og litt av Norsjø. Herfra >>>