Bryllupsreise med telt i Nord-Norge (18.02.2014)

Geschrieben von mortodeg (Morten) GSM

Besuche anderer PBE Harstad (0m) 18.02.2014
Bjørnhaugen (210m) 21.02.2014
Narvik (0m) 21.02.2014

Med bryllup i vinterfjellet og nytt telt i gave, måtte jo bryllupsreisen bli deretter. Og jeg hadde ikke vært i Nord-Norge om vinteren. Dessuten ville jeg ta bilder av nordlys. Så da satt vi der på flyet til Evenes, med kart over Harstad-området og Narvik-området.
Vi valgte Harstad. Der kunne vi starte i sentrum, gå inn i bymarka og videre opp i fjellene.

Vi gikk innom en sportsbutikk for å kjøpe bensin til primusen. Men der sa de "Skitur? Nei, dårlige forhold for det. Hakke solgt noe ski i år. Men disse isbroddene går unna, det burde dere kjøpe." Uhm... Det viste seg altså at det ikke bare var i sør det var en rar vinter. Store deler av Troms og Nordland var bare is, ikke snø. Folk hadde blitt hentet med helikopter på fottur fordi de ikke turte å gå ned igjen fra fjelltopper. Det var jo en strek i regningen. Men det hadde snødd litt dagen før, så de trodde kanskje det kunne være ok i høyden. Vi kjøpte brodder for sikkerhets skyld, og la i vei.

Bymarka var skøytebane. Kortfellene satt som støpt, og vi gikk avgårde mens mørket senket seg. Vinterutstyr for seks dager pluss ekstra mye fotoutstyr gjorde sekken tung, og en og annen fyr på fyrstikkski for forbi oss. Til slutt var vi ved enden av trimløypene, og satte opp teltet ved et vann i skogen. Etter en stund syntes jeg det var et grønnskjær på himmelen. Tok litt bilder med lang lukkertid, og jada, definitivt noe grønt. Etter hvert var det et klart og tydelig belte av nordlys som flyttet seg fram og tilbake, mens jeg knipset i vei, helt uvitende om at jeg burde spart batteriene til kveldene som ventet...

Nordlyset dukket opp allerede første kvelden

Neste dag gikk vi oppover, og heldigvis var det skikkelig skiføre i høyden. Været var flott, og utsikten upåklagelig. Vi gikk oppom en topp, en av få på denne turen. Videre gikk vi i tregrensen, og selv om det rett nok var et lag panseris over alt, var det stort sett brukbart med nysnø oppå.

På Vardheia (604m)

Plutselig så vi noen skilt som fortalte at vi var i et skytefelt. Syntes det var merkelig, for det stod ikke på kartet - derimot stod det at det var et felt lenger bort. Vi hørte ikke noe, og det gikk masse spor der, så vi fortsatte bare gjennom i kanten av det. Det mørknet, men vi ville bo et sted med utsikt. Det passende fjellet Nattmålsnuten ble kveldens mål, og der satte vi opp teltet rett nedenfor toppen, med utsikt til alle kanter.

Teltplass på Nattmålsnuten (568m)

Det var nesten helt skyfritt. Stjerneklart og kaldt. Knipset en del bilder av telt og stjerner, men så begynte månen å lyse i horisonten. Ikke lenge etter var landskapet godt opplyst, og så starta showet.

Jeg har ikke sett så mye nordlys å sammenligne med, men jeg tror det var mye denne kvelden (leste senere at det hadde vært observert helt ned til Danmark disse dagene!). Mest grønt, men også innslag av lilla. Bølget fram og tilbake, og tydelige nåler som skjøt mot oss. Etter mange timer med knipsing dabbet det litt av, og jeg kunne krype inn i soveposen uten å føle at jeg gikk glipp av noe.

Dagen etter gikk vi videre i nydelig snø. Ble passert av noen beltebiler, og ikke lenge etter hørte vi skudd i det fjerne. Nå var vi faktisk i kanten av et skytefelt i følge kartet, men regnet med at man ikke skjøt vilt rundt uten å forsikre seg om at området var tomt. Vi var uansett snart ute av det. Vi møtte en lokalkjent på tur som fortalte at det var en skytebane nede i dalen, mens det store området på kartet var en plan som aldri ble noe av, så kartverket hadde vært litt for kjapp med å tegne det inn. Når det var skyting heiste de en blåse opp i flaggstanga på hytta ved feltet, ellers kunne man gå tur der.

Når solnedgangen startet var vi oppe på et annet lite fjellplatå. Vi hadde egentlig tenkt å gå lenger, men her var både utsikten og fotomulighetene bedre enn nede i skogen foran oss. Så vi slo leir, spiste vår real, og ventet i spenning. Og jada! Det trengte ikke å bli mørkt engang før de første grønne strekene begynte å danse i horisonten.

Denne kvelden ble et enda bedre show en den forrige! Etter å ha sett og fotografert i timesvis var føttene iskalde, men nordlyset ga seg jo aldri! Til slutt måtte jeg bare legge meg, med følelsen av å gå glipp av noe...

Fjerde dag startet bra, men det var mer skyer. Vi kom oss ned noen bratte bakker og inn i skogen. Vi gikk innom en DNT-hytte for å lade litt batterier, samt prøve å lime skibindingen min som nå var i ferd med å løsne. En av tre skruer var skrudd ut av gjenge, etter altfor mange tilstramminger når den prøvde å rømme. Liminga holdt ikke ut dagen engang... Småvanskelig å stå på ski på isete føre med 30 kg sekk når man kan plassere hælen på de slitte skistøvlene ved siden av skien - mens skia er på! Blir tryning av slikt...

Vi gikk innover Kongsvikdalen, mellom høye topper. Sikten ble dårligere, og etter hvert starta det å snø. Ingen nordlys i dag altså, men da fikk jeg meg hvertfall en full natt med søvn!

Teltplass i Kongsvikdalen

Dagen etter var likedan, og vi gikk innover myrområdene i dalen. Planen var å overnatte rett før sivilisasjonen, og ta bussen til Evenes dagen etter. Men vi innså at vi ville være i Kongsvika ganske tidlig, tidlig nok til å rekke en buss til Narvik i dag. Ny plan! Når vi nærmet oss Kongsvika satt det plutselig masse soldater under trærne. Det var altså ikke skogsdrift vi hadde gått og hørt during fra, men beltebilene til den nederlandske marinen. De var tydeligvis her for å leke i snø. Det så ut som vi koste oss mer enn dem.

Kongsvika

Vi nådde Kongsvika, en bygd med et par-tre hundre innbyggere. Fikk oss litt sightseeing der, før bussen kom og tok oss til Narvik. Kveldsprosjekt: Finn en teltplass. Vi gikk mot skisenteret, og fant en grei plass et stykke oppi der, tjue meter fra en skibakke. Litt nordlys ble det denne kvelden også, men her var det så mye lysforurensning fra byen at bildene ikke ble noe særlig. Neste morgen våknet vi til speakerne, for da var det skirenn. Vi pakket sammen, stod ned til bånn og tok gondolen opp til topps, og en stolheis enda litt til. Flott utsikt over byen! Men vi skulle høyere, og gikk videre. Her var det vekselvis gress og is. På 1000 m i Nord-Norge i februar! Vi satte etter hvert igjen skia og tok på broddene, for det var bratt nok til utglidning her og der. Det blåste kraftig mot toppen, og null sikt. Så vi trasket fram til varden på Tredjetoppen på trass, og gikk ned igjen til utsikten.

På vei ned fra Tredjetoppen mot Narvik

Ikke barebare å komme seg ned en isete alpinbakke på fjellski, men det gikk på et vis. Så labbet vi ned igjen til sentrum, busset til Evenes og fløy tilbake til Oslo.

Svært fornøyd! Nordlys fire av fem netter, og vi fikk sett litt av både Harstad-området og Narvik-området. Nordlystur må det bli mer av!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.