Tungedalen rundt, Bremanger (11.05.2014)

Geschrieben von ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Startpunkt Hauge (40m)
Endpunkt Utosen ved Dalevatnet (10m)
Tourcharakter Bergtour
Kløverheia (654m) 11.05.2014
Kvitfjellet (381m) 11.05.2014
Steinfjellet (637m) 11.05.2014

Flott rundtur ilag med Janne. Start i byggefelt i Hauge. Det er på turkart fort Bremanger tegnet inn sti herfra som går gjennom Ulveskaret. Lite merking fra starten av grunnet grunneiere tror jeg, men tydelig rås. Merkinga finner man igjen etter skaret i form av oransje stikker.

Åpent og flott terreng med tørr og fin sti. Ørliten avstikker fra råsa og Vips så hadde vi plukket Kvitfjellet også :-) Det er en fordel å ta med seg drikke til stort sett hele turen da det var fryktelig lite bekker å oppdrive. Passerte endel nesten tørrlagte myrer og noe myrvann oppi høgda som absolutt ikke fristet.. Nå er det ekstremt tørt i terrenget for tida, noe denne turen også bar preg av så det blir kanskje en unntakstilstand, men sikkert luRt allikevel å fylle vann fra bekken i Ulveskaret - noe vi IKKE gjorde.. Jaja

Passerte noen hytter ca 90 høydemeter før toppen av Haugsteinfjellet. Flott og nymalt fasade, men nitrist bølgeblikk på bygningene bakside. Er nok værhardt for bygninger i dette åpne landskapet!

Fra toppen er det et gigantisk platå rundt Tungedalen. Sjølve Tunga så morsom og flott ut fra dalen, men i dag tok vi oss ikke tid til et besøk, får bli evt en annen gang. Lettgått og flott videre over Kløverheia og Karihaugen. Fulgte så en sti som førte oss så og si rett på anleggesveien som fører til topps på Steinfjellet i høyde ca 550 moh. Flott utsikt fra toppen der også tross den gigantiske antennen som ikke er videre vakker. Her tok vi oss en velfortjent og lettkledd matpause i sola. Litt glad det ikke kom flere besøkende til topps da undertegnede måtte benytte anledningen til å sitte med puppen ute og pumpe ut godsaker til pjokken nedi bygda ;-)

Vi fulgte veien ned igjen til Svarstad hvor vi hadde håpet at Ove stod og ventet på oss med grom-bobilen, men den gang ei. så da bar det til fots langs hovedveien et par km før vi i veikrysset mot Grotle, fikk et gledelig gjensyn med den strøkne Fiat Ducatoen :-)

Takk for en sommerlig og flott tur ut ved havet Janne!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.