Nordlystur til Grøvelnebba (18.02.2014)  6

Besuche anderer PBE Grøvelnebba klyvepunkt (1.380m) 18.02.2014
Fulånebba, normalrute på ski (1.000m) 18.02.2014
Sanden Parkeringsplass (182m) 18.02.2014
Grøvelnebba/Fulånebba sett fra Sunndalsøra (Bildet er tatt ved en annen annledning)

Det var lite snø og det som var var vindblåst, så oddsen var litt imot meg når jeg tenkte på løssnø- eller pudderkjøring. Satt i bilen på Oppdal og så på kartet over Trollheimen. Storlidalen fristet ikke, men kunne jeg håpe på at de siste dagers sørvestvær hadde lagt igjen nysnø østafor Fulånebba? Håpet var å få ei fin nedkjøring derfra. Hadde vært på toppen før, og viste at det er rimelig bratt på toppen, så tok med fjellsko og stegjern i sekken. Parkerte i Viromdalen ved Sanden på 180m. Der lå det ikke snø, så måtte traske opp igjennom skogen med skoene på ryggen til ca 350m før jeg kunne gå videre på randonee. Lite snø var det, men det var 15cm god løssnø øverst, så forholdene var overraskende gode.

Det bratte partiet opp mot Fulånebba's nordtopp.
Ruta mi opp Nordryggen til toppen, senere ned på vestsiden og tilbake til skiene. Selve terrengmodellen hentet fra ArcGIS, Norge i 3D.

Gikk normalruta opp til Mohaugen S1. Her flatet det ut langs nordryggen og jeg gikk inn mot det bratte partiet hvor jeg la igjen skiene og randoskoene. Fjellet har to topper og går man normalruta opp ender du først opp på en litt lavere fortopp (Nordtoppen). Klyvinga opp her var grei, men noe utsatt og spennende med mye is og hard fokksnø så stegjern gjorde seg godt. Fra fortoppen gikk veien ned i skaret til enn punkt som er noe utfordrende, spesielt uten tausikring og få tak å holde i. Fikk ikke klatra ned på en tilfredsstillende måte, så det endte med at jeg hoppet ned ca 2.5m til steinen nederst i skaret. Steinen er nokså stor og flat, så å lande her går helt greit selv med snø på. Problemet er bare at det er ett relativt luftig skar på begge sider så man føler seg ikke helt trygg i omgivelsene.

Panorama fra Fulånebba over Sunndalsfjorden. Vinnufjellene med Dronningkrona sees til venstre
Luftig på toppen
Utsikt utover Sunndalsfjorden
Sola går ned over fjellene ved Øksendalen.
Sola står i Søre Skjorta. Skjorta (1711m) til høyre
Litt etterlys står i Litlskjorta (1552m)
Blåtimen med lysene i Sunndalsøra
Zoom på Sunndalsøra
Hydro Aluminium Sunndal

Etter at sola gikk bort ble det litt døtid mens jeg ventet på klar stjernehimmel uten lys-forstyrrelser fra sollyset i vest. Startet med bygging av en varde av fokksnø, steinvarden så så stusslig ut syntes jeg! Etter en time hadde jeg formet nok klosser til en 2m høy varde. Lommelykta plasserte jeg i midten inni varden slik at det ble blått lys av varden. Stativ hadde jeg jo ikke med meg, så jeg måtte også bygge en ny 1.5m høy snøvarde som stativ stil kameraet, kraftig nok til en stein på toppen slik at kameraet kunne stå stødig til å ta nattbilder i flere retninger. Etter 3-4 timers mørke kom også nordlyset fram, som gjorde turen komplett for min del og kameraets del! Nå sitter jeg bare igjen og kunne ønsket at jeg hadde ett enda bedre kamera, for slike turer som blir så komplett som denne finnes det få av.

Snøvarde på toppen
Stjerner over Sunndalen
Nordlyset dukket opp i nordvest. Lysene som gjenspeiler seg imot skyene er fra Kristiansund (sterkest til venstre) og oppover til Kyrksæterøra
Så ut som nordlyset forsvant etter hvert så jeg startet nedstigninga. Da blomstra selvsagt nordlyset opp igjen!
Sporsnø

Returen gikk ned på vestsiden av Fulånebba, ei rute som er lite brukt, men noe enklere enn å gå enn normalruta som går over nordtoppen og det luftige skaret. Eneste kjipe her at man havner noen høydemetre under nordryggen så man må opp igjen. Fikk på meg skia og nye batterier i hodelykta før jeg staket med nord til Mohaugen S1. Herfra fikk jeg en haug fine svinger i mørket ned til tregrensa. Nattkjøringa var ikke like komfortabelt som dagkjøring, trenger nok en bedre hodelykt for å kjøre fort uten å havne inn i en stor stein eller værre!

Ruta opp fra Viromdalen

Benutzerkommentare

Fantastiske bilder :-)

Geschrieben von hmsv1 20.02.2014 12:36

Bare 3 ord: jeg misunner deg!

Helt rå

Geschrieben von mortenh 20.02.2014 10:12

Helt rå stemningsbilder. Og i kjent Christian stil, kule lyssettinger, artige motiver og litt anna blikk på verda enn den gemene knipser.

Herlige bilder!

Geschrieben von Olepetter 20.02.2014 08:38

Den lyssatte varden var jo et genialt påfunn! Ellers dro jeg kjensel på dette navnet; toppen tar seg jo lekkert ut fra Sunndalsøra. Takk for grundige beskrivelser!

Sv: Herlige bilder!

Geschrieben von Þróndeimr 20.02.2014 17:06

Den tar seg lekkert ut ja og en veldig fin topp om du liker det litt bratt på slutten men med kjempefin nedkjøring. Men den er litt glemt, mens Dronningkrona kan ha 50-100 stk. på toppen hver helg frammover vinteren så har Fulånebba og en omtrentelig likedan topp nærmere Sunndalsøra (Hovsnebba) alt fra 2 til 50stk pr. år. (ifølge bøkene på toppen) :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.