Geitgaljen (02.08.2013)

Höhenmeter 1.100m
Karte
Besteigungen Geitgallien (1.085m) 02.08.2013

Parkerte ved den nedlagte butikken på Liland. Fulgte lysløypa et stykke og tok av på sti opp Lilandsdalen. Så lenge det var gressbakke var det tydelig sti, så fort det gikk over til stein og fjell forsvant stien. Det var heller ingen merking. I boka "På tur i Lofoten" står ruta godt beskrevet. Den anbefaler bla "....hold til venstre...." oppi lia. Vi lot oss friste av en snøbakke og holdt til høyre. Var litt kinkig å "gå i land" øverst i snøbakken, og det kunne fort gått riktig ille hvis vi hadde valgt feil ilandstigningssted. Varme og vann hadde gravd seg godt inn i snøen fra undersiden. Med fast grunn under beina igjen fant vi fort ut at det var for bratt til å komme seg opp. Så da var det å skli seg ned på snøen igjen og "gå i land" lenger ned. Kom opp her, om så på en noe uortodoks måte (krabba på knærna opp et sva og brukte sekken som tau, anbefales IKKE). Nedturen gikk mye greiere, for da visste vi hvor det lønte seg å gå. Opp mot sadelen som går over mot Trolltindan var det bratt og mye løs grus, greit å ikke gå rett etterhverandre her. Var spent på om vi ville klare å gå helt til topps. Det viste seg å ikke være noe problem. Her er det tydelig hvor ruta går (først en liten varde så tråkk videre opp). Litt lett klyving og vi var oppe på det flate toppartiet med to varder. Hvilken utsikt!!! Så vestover hele Lofoten, Møysalen og Vesterålen, innover til Hamarøy og fastlandet. På sørsiden på Geitgaljen var det noen klatrere på vei opp.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.