Ukjent terreng i kjente omgivelser (12.07.2013)

Geschrieben von Mayhassen (Øyvind Mathiassen) GSM

Leirvassbu parkering (1.410m) 12.07.2013
Tilbakeblikk fra dammen

En liten tur

Sto opp når jeg våknet, tok meg god tid til lang frokost, inkludert kaffe, og avtalte middag kl 19.00 - jeg skulle jo bare en kjapp tur til Skogadalsnosi.
Syklet ned anleggsveien til Gravdalsdammen, deilig å suse forbi alle fotturistene. Mange flotte motiver nedover denne dalen - synd jeg glemte kamera og hadde kun mobilen!

Videre mot Skogadalsnosi

Slang fra meg sykkelen i enden av veien for deretter å forsøke og gå mest mulig rasjonelt mot dagens mål. Det er jo best å beholde flest mulig høydemeter, men lyng, myr og ikke minst vierkratt, gjør horisontale meter like energikrevende som en sti i slak motbakke. Man må vel bare ta et valg.

Bestemte meg ikke for veien til topps før jeg var nede ved bekken fra Rauddalsvatnet. Jeg måtte se litt på terreng og kart siden denne er en av få topper som ikke er istykkerskrevet og beskrevet i Jotunheimen - noe som gjorde denne turen litt mer spennende.

Valget falt til slutt på en noe direktevariant opp noe deilig rødt friksjonsfjell.

Oppover litt svapartier med god friksjon
Cruxet kan man vel si, blokkete klyving, gode tak, men luftig og fint.

Og så da?

Nådde toppen på drøye to timer og det var jo strålende vær. Det var virkelig en nytelsedag. Jeg koste meg virkelig med tur i denne delen av Jotunheimen - det var mange turminner som strømmet på uansett retning jeg vendte blikket.
Jeg bestemte meg for å ta med en topp til, en som tilhører den sære katogorien pf100 mellom 1800 og 2000m, Uranosi.

Uranosi er hverken den høyeste, spisseste eller den fineste toppen i bildet. Det er rett og slett den litt avrundede lave toppen til høyre for breen.

Det vil si, jeg skulle gjøre et forsøk da jeg ikke hadde peiling om jeg i det hele tatt kom ned i Skogadalen, ei heller om det var greit å gå opp på andre siden. Det kunne riktignok se ut til at veien opp på Uranosi kunne løses på flere måter, men jeg hadde null oversikt over fjellsida ned mot dalen som var under meg - det var bare å gjøre et forsøk.

Det gikk greit og jeg kom meg ned, videre opp til Uranosi gikk greit nok, men løs moreneur og litt problematiske snøflanker dro ut de siste kreftene av kroppen. Litt kjedelig å være ferdig i beina når man ser seg tilbake, og selvfølgelig vet at det ikke finnes en ingen enkel retur uten mange høyde- og bortovermeter.

Flott skue mot Hurrunger
Videre mot Slingsbytind

For å gjøre det beste ut av elendigheta jeg hadde satt meg selv i, bestemte jeg meg for å ta med meg enda en topp, som tilhører en enda særere kategori, nemlig Uraknatten PF10 - 1900m. Det fine med dette valget var at da fikk jeg en god unnskyldning til å komme meg over 2000m også, veien gikk da videre over Slingsbytind og retur via den fine ryggen på Sagi.

Mot Uransi og kjente bakgrunnstopper i vest, sett fra Sagi
Den harde realiteten! Langt der borte, forbi flere dalsøkk og rygger ligger Leirvassbu, nesten ved foten av Storebjørn.. dette ble en lang retur.

Former glory

Jeg sendte i vei ei melding til Øyvindbr, som jeg skulle møte etterpå, varslet at jeg kom til å bli litt senere enn antatt samt at det var greit at noen viste jeg var i området - er jo kanskje ikke første stedet man blir lett etter om man blir savnet når man skal på tur til Skogadalsnosi.

Eneste høydepunktet igjen på turen var et gjensyn med Sagi. Det ble et slag i trynet og pinglefaktoren, som jeg har mistenkt en stund, ble bekreftet. Når jeg drev på i samlinga husker jeg at jeg hadde en lett fot over hele ryggen, nå derimot... kom til det smale punktet før den lille hammeren, ja da var det lavt tyngdepunkt og skraping med skosålene, neste gang er det vel på skrævs over der.
Uansett koste jeg meg, har heldigvis ikke sluttet å sette pris på luftige steder.
Rakk middag kl 19.30. Puh.

Startzeitpunkt 12.07.2013 09:29

Benutzerkommentare

Turbo tempo gjennom jotunheime

Geschrieben von otto 16.07.2013 17:13

Skikkelig langtur dette med mange høydemetre unnagjort på imponerende 10 timer. Ps lukter litt jogging i de flatere partiene...

Sv: Turbo tempo gjennom jotunh

Geschrieben von Mayhassen 17.07.2013 16:27

Ingen jogging Otto (blitt for gammel til sånt), men tok ikke så mye pauser og hadde veldig vonde føtter så det ble effektiv gange :)

Kein Titel

Geschrieben von Øyvindbr 16.07.2013 15:00

Av en eller annen grunn begynte denne turen å minne meg en anelse om mitt eget Falketind- og Stølsnostindslit for over 5 år siden...

Sv:

Geschrieben von Mayhassen 17.07.2013 16:27

Kan være gøy med litt omveier av og til!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.