Kvam: stølstur til Kvitebergstølen (15.05.2024)

Geschrieben von Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Höhenmeter 638m
Besuche anderer PBE Kvitebergstølen (494m) 15.05.2024 08:10
Strandadalen bomveg (85m) 15.05.2024 08:40

Kvitebergstølen var avlastnings støl for Dalsete og lå godt oppe i lien under Såta på Kvamskogen. Stølen ble bygget rett etter 1900 tallet og alle veggene besto av gråstein med helletak. Stølen ble tatt av et stort snøskred i 1969 der tak og mye av murene ble knust. Rundt stølen er det fortsatt store gressbakker som vitner om gammel stølsdrift.

Kvitbergstølen ligger på et liten flate oppe i dalsiden
mye av steinene til veggene, store stokker og heller til tak ligger på sydsiden av stølen
flott murarbeid
store setervoller rundt stølshuset

Hvordan komme til stølen. Jeg syklet inn Strandadalen (kan også kjøre - bomvei) til Dyrakriken. Vider til fots på bratt traktorvei til Dalsete. Videre innover dalen der Gamlestølane lå, jeg gikk på nordsiden av elven. Der går det sti men mye rotvelt og trær som står på skeive over stien. Litt rydding med motorsag og saks hadde vært fint her. Inne der det er merket X Gamlestølane på kart går det sti opp til Kvitebergstølen. Stien er merket rett opp på kart men den tar noen naturlige svinger oppover for beste trase valg. Mistet stien over noen gressbakker men den dukket opp igjen. På kart er stien tegnet inn til under Såta, men jeg stoppet ved stølen. Usikker om synlig sti videre.

Dalsete og Kjerringfjellet i morgensol
berget under Gråskorv
Foss ned fra Tveitakvitingen

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.