Kveldstur til Solbakken (09.05.2024)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Startpunkt Hytten Mjølfjell (627m)
Endpunkt Samme (627m)
Tourcharakter Spaziergang
Tourlänge 1h 18min
Entfernung 5,5km
Höhenmeter 200m
Besuche anderer PBE Solbakken vokterbolig (723m) 09.05.2024 18:50

Etter en grå og våt dag på Mjølfjell ble det bedre vær ut på kveldingen. Jeg gikk veien mot Mjølfjell Ungdomsherberge, og startet ikke PB-appen før oppe på Høgdane. Turdata hentet fra Garmin-klokken. Istedenfor å gå den vanlige veien til MUH, tok jeg turen opp til Solbakken vokterbolig der det var lenge siden jeg hadde vært. Grusvei/traktorvei opp hit. Området bærer preg av arbeidet med utsprengning av gammel og ny Kleivatunnel (fra 1961-62) for jernbanen.

Vokterbolig og uthus på Solbakken under Kleivafjellet
Vokterboligen og jernbanen. Foto mot vest.

Det ble bygget omtrent 40 vokterboliger mellom Ustaoset stasjon og Mjølfjell stasjon. Avstanden mellom vokterboligene på høyfjellet skulle være ca. 3 km. De fleste boligene sto ferdig ved åpning av Bergensbanen i 1909. Det bodde 2 banevoktere med familier i hver bolig. Banevokterne skulle følge med på og rapportere om værforholdene langs banen til enhver tid.
Da elektrifiseringen av Bergensbanen over høyfjellet var fullført i 1964, ble snøryddingen konsentrert til Finse stasjon og de aller fleste boligene fraflyttet.
Solbakken Vokterbolig ble bygget som vokterbolig "type 3" i 1904. Ominnredet i 1913 med veranda og vindfang. Nå fritidshus.
Kilder:
Vokterboligene på Bergensbanen
Bergensbanen. Livsnerven over høyfjellet. Kjartan Rødland 1999, side 155-6.

Utsikt mot Magnhildenuten 1167 i SØ. Mjølfjellet mot høyre

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.