Snøjogg i tung snø over Skålebotnsfjellet og Langefjellet (01.05.2024)

Geschrieben von Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Startpunkt Nordeide ferjekai (45m)
Tourcharakter Jogging
Tourlänge 3h 00min
Entfernung 17,7km
Höhenmeter 1.243m
Besteigungen Langefjellet (878m) 01.05.2024
Skålebotnsfjellet (877m) 01.05.2024
Besuche anderer PBE Toppenhytta (883m) 01.05.2024

Etter turen fra Sognefjorden til Voss, måtte jeg tilbake til Ortnevik for å hente bilen. Siden båtrutene inn hit går såpass skjeldent, passet det fint å benytte fridagen midt i uken til dette. Tok båten som går til Flåm fra Strandkaiterminalen i Bergen kl 08.00. Selvsagt hadde jeg glemt at jeg ikke var den eneste arbeideren som hadde fri i dag. Matbutikker og kiosker var selvsagt også stengt. Dette førte til at jeg ikke hadde annet enn en sjokolade å klare meg med denne dagen. Heldigvis kunne jeg kjøpe mat på båten, men dette var svindyrt. En kopp med kaffe og to baguetter til 250 kr!!!

Litt før kl 11.00 ankom vi Nordeide. Her hadde jeg 4 timer å slå ihjel før neste båt gikk videre til Ortnevik. På venterommet skiftet jeg til treningstøy og satte fra meg sekken. Hadde i forkant planlagt å benytte disse timene med venting til en tur over Skålebotnsfjellet og Langefjellet.

Fulgte veien opp mot Berge og skiltet rute videre mot Skålebotnsfjellet langs anleggsveien ved Turtnefjellet. Denne gikk over i blåmerket sti lenger oppe. Sørpevått og kaldt vann i terrenget. Snøgrensen lå på rundt 600 moh. Siden det var superforhold i høyden for bare noen dager siden, hadde jeg store forventninger. Solen så uansett ut til å ha gjort en god jobb med å påvirke snøen på bare denne korte tiden. Her sank jeg gjennom til leggen.

Kom meg opp på platået på 800 moh. Her er det flatt og fint. Snøen var også litt hardere her. Ankom omsider Skålebotnsfjellet. Det var meldt sol i dag, men den kom ikke før senere på dagen. Sur vind og overskyet nå. Egentlig bare forfriskende. Skrev meg inn i boken på toppen og løp tilbake over platået. Fortsatte videre opp til Langefjellet. På vei opp her var det dypere snø. Sank til knærne noen plasser. Samtidig begynte tiden å renne ut. Nå var det snart bare en time igjen til hurtigbåten gikk, og jeg var enda ikke på Langefjellet, og det gikk ikke fort i den dype snøen. Likevel kjempet jeg med videre. Båten MÅTTE jeg nå, for det var 5 timer til neste og siste denne dagen, og jeg hadde ikke mer mat igjen. Jeg bet tennene sammen og kjempet meg oppover. Toppen SKULLE nås før jeg startet på returen. Alltid må det ende med stress, alltid!

Ankom toppen av Langefjellet 1.05 timer før båten gikk fra Nordeide. Knipset et bilde og løp raskt bort til Toppenhytta. Stilig hytte. Ble litt mer som å rive opp døren, se inn, for så å lukke den og løpe nedover. Kanskje jeg innehar rekorden for raskeste besøk på hytten?

Jeg løp nå nedover snøen som om jeg hadde mannen med jåen etter meg. Holdt på østsiden av Rusta og holdt en skrå kurs ned mot stien jeg hadde fulgt på vei opp. Måtte omgå et bratt parti, men kom omsider inn på stien mellom hyttene ved Uppheim og Furehaugane. Nå var det bare å criuse nedover. Jeg tvilte egentlig aldri på meg selv. Visste jeg kom til å klare å rekke både turen og båten, men av og til blir det selvsagt litt spennende.

Kom etter hvert ut på anleggsveien og deretter veien ned fra Berge. Da jeg løp nedover svingene her, så jeg båten til Ortnevik komme. Ankom kaien ved Nordeide nøyaktig etter 3 timer på tur og 15 min før båten gikk. Dermed rakk jeg også et raskt bad i Høyangsfjorden. Herlig. Skiftet og gikk ombord i båten som eneste passasjer. I tillegg hadde betalingsfterminalen streiket, så jeg fikk turen gratis.

I Ortnevik plukket jeg opp bilen ved kaien. Kom i prat med en av bøndene som bor her. En hyggelig samtale. Kjørte deretter til Bergen. Heldigvis kunne jeg legge ruten over Matrefjellet ved Stordalen. For bare noen dager siden fikk jeg og Øyvind en bomtur her. Solen skinte og jeg angret dypt på at jeg ikke hadde med skiene. En liten kveldstur her hadde gjort seg. Først og fremst var jeg giret på å få i meg noe mat nå. En flott og innholdsrik dag hadde det uansett vært, og jeg ankom Bergen etter 12 timer fra jeg dro hjemmefra.

Kart

Benutzerkommentare

Utnytter godt tiden !

Geschrieben von Gunski 10.05.2024 14:53

Snakk om topptur-freak ! Her ligger en ikke på latsiden! Artig turrapport, Endre.

Sv: Utnytter godt tiden !

Geschrieben von Fjellsamleren 13.05.2024 08:16

Hehe, kjekt å høre, Gunnar! Har man 4 timer å slå ihjel i et så flott område, er det dumt å legge seg ned og slappe av ;)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.