Meløytinden og grotta (30.04.2024)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Entfernung 13,7km
Höhenmeter 1.025m
Besteigungen Meløytinden (582m) 30.04.2024
Besuche anderer PBE Bremneset parkering (2m) 30.04.2024
Grotta på Meløy (130m) 30.04.2024

Vi tok ferga til Meløy og kjørte til kirka der vi tok til høyre rett før kirka og så inn til høyre på Nordmarkveien. Denne fulgte vi til Bremneset parkering. Det var en flott plass med toalett, benker og bord samt mulighet for å sette opp telt. Vi fant oss en fin teltplass på neset og gjorde i stand camp.
Neste morgen var vi klare for Meløytinden. Det står skilt mot Meløytinden på parkeringsplassen. Først langs en skogsbilvei ca 400 meter før det er nytt skilt opp til høyre. Her følger man sti inne i skogen langs bekken. Det var ikke alltid like lett å se hvor stien går, den krysset bekken noen ganger og er ikke like tydelig alle steder. Vi fulgte stien opp skaret, en del høydemetre som fortæres her før det flater ut. Det var noen snøfelt her og der som dekket stien og på ett av disse tok vi feil og fulgte det vi trodde var stien til venstre, men som viste seg å bare være dyretråkk, følg derfor sporet vårt ned, det følger stien. Da vi etterhvert skjønte at det måtte være ett dyretråkk vi fulgte, hadde vi kommet ett godt stykke fra der vi tok feil, så vi valgte å finne vår egen vei til toppen. Det gikk greit, måtte gå opp noen bratte snøfelt, men snøen var myk å grei å lage trinn i. Flott utsikt fra toppen, men sur vind og noen regnbyger var på vei, så vi ble ikke lenge før vi fulgte stien nedover. Den går mer langs ryggen, men var ikke alltid like lett å se. Stien gikk nesten ned til Molivatnet før den går gjennom skaret og vi var inne på sporet fra turen opp igjen. Regnet ble bare litt yr, og så lysnet det og var fint da vi kom til parkeringa. Vi brukte ca tre timer på turen.

Vi kjørte så til butikken for å handle litt og spurte om Grotta som det også sto skilt til på parkeringsplassen. Hun som jobbet i butikken hadde vært der en gang for mange år siden og sa at det lønte seg å ta med hodelykt for man kunne gå ett stykke inn i grotta. Vell tilbake på Bremneset etter en lunsj la vi i vei mot Grotta. Første del var lik som til Meløytinden, men istendenfor å ta til høyre opp i skogen fortsatte vi rett frem langs skogsbilveien. Den endte i ei myr og her var det skiltet mot Grotta. Litt utydelig sti over myra og i litt ulendt terreng videre. Var en lang stund uten merking, så vi lurte på om vi hadde gått riktig, men plutselig dukket det opp noen blå merker i trærne. Det var kuppert skogsterreng der det ett par plasser var lagt ut tau til å holde seg i. Vi gikk og gikk og endelig kom det ett nytt skilt mot grotta 0,3 km som pekte oppover mot fjellet. De 0,3 kilometrene var seige og siste biten var det tendens til klyving før vi kom frem til grotteinngangen. Vi gikk ned under fjellhylla der grotta startet, men selve grotta var det ikke mulig å komme inn i da inngangen var fyllt med is, så det får eventuelt bli en annen gang. Flott utsikt var det. Vi gikk samme vei tilbake med ett lite unntak, vi gikk ned til en gapahuk ved stranda som det sto skilt til da vi kom til starten av vegen. Vi brukte 3,5 timer på turen. På skiltet sto det 3,2 kilometer fra parkeringa til Grotta. Bjørn var med.

Flott utsikt fra Meløytinden
Under fjellet her ligger Grotta

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.