Berdalsheia og Steinavassnuten fra Korlevoll (27.04.2024)

Geschrieben von Kaare_70 GSM

Karte
Besteigungen Berdalsheia (1.353m) 27.04.2024
Steinavassnuten (1.240m) 27.04.2024

Kjempefin vårskitur til Berdalsheia, denne flotte utsiktstoppen som kommer helt i skyggen av Kyrkjenuten og Tindane. Var oppe ved demningen i Dyrskarvatnet etter drøyt 1 ½ time på tur, og jeg var nok først i løypa denne dagen. Fulgte gamle spor til sørenden av vatnet og svingte så rett østover og bort fra hovedløypa som selvfølgelig går videre til Kyrkjenuten. Oppe på om lag 1220moh fikk jeg turmålet i syne som en relativt flat hei, som også navnet indikerer. Passerte et stykke nord for de to hyttene i området uten å se dem og kom meg greit opp mot topplatået fra nord til stadig finere utsikt østover, ikke minst mot Tindane i sørøst.

En time etter turstart og klar for nedrenn i dumpa før oppstigningen mot Dyrskar. Steinavassnuten sees sentralt i bakgrunnen
På demningen i Dyrskarvatnet med Kyrkjenuten dominerende. Søre Tinden er også med i bakgrunnen til venstre
Mot Steinatjørnane og Histeinsnuten sentralt i bakgrunnen
Mot det langstrakte turmålet
På en fortopp med utsikt mot vardepunktet og Tindane
Fra samme sted med mer østlig utsikt mot topper i Røldal og Suldal

2 ¾ timer etter turstart toppet jeg ut ved varden og fikk fullt rundskue, og særlig Kyrkjenuten ruvet selvfølgelig i sørvest. Jeg kostet på meg å renne litt frampå kanten mot Berdalen og kunne suge inn den veldige høydeforskjellen, hele 1000 hm fra Berdalsvatnet til topps på Kyrkjenuten. Her på toppen hadde jeg forresten svært hyggelig selskap av en vårstemt snøspurv.

På toppen av Berdalsheia med Tindane som flott bakteppe
Frampå kanten åpner det seg utsikt ned Berdalen, og Kyrkjenuten gjør svært mye av seg
Fornøyd med dagen!

Returen gikk samme veg, men etter en matpause tilbake på demningen tok jeg en avstikker til Steinavassnuten som jeg også hadde stor tro på utsikten fra. Den var helt upåklagelig, og både Borddalsnuten og Kyrkjenuten tok seg svært godt ut. Også her var det to snøspurver som livet opp.

På Steinavassnuten med Borddalsnuten kjenneslig bak til høyre
Mot Kyrkjenuten og Slettedalen

Men nå var det tid for skikkelig retur, og den gikk samme veg som opp. Fra knallharde og sporete forhold om morgenen, var løypa nå ganske så «slushy», og det gjorde godt å komme ned til bilen. Fra Steinavassnuten og ned brukte jeg 1 ¼ time på det tidvis seige føret.

Dette ble en ganske effektiv tur til å være meg, om lag 25 km, 8-900 hm til sammen og 5 timer 20 min på tur. Utenom de nevnte snøspurvene var det et par heipiplerker og dessuten en reinsdyrflokk som jeg såg på god avstand. De holdt seg i bakkene opp mot Steinavatnet når jeg begynte oppstigningen mot Dyrskar.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.