Ekspedisjon til Storhaugen på Seløy (17.04.2024)

Geschrieben von Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Startpunkt Bukt ved Seløysundet (12m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 0h 45min
Entfernung 1,0km
Höhenmeter 112m
Besteigungen Storhaugen på Seløya (111m) 17.04.2024

Under meg og Haralds forrige tur i Bjørnafjorden, hadde han luftet ideen om en tur til Storhaugen på Seløy i Tysnes. Han var i dialog med en kollega som kjente en kar som kunne svippe oss over i båt fra Onarheim. Planen ble satt i verk og vi bestemte oss for å gjennomføre det på ettermiddagen den 17.04. Med på turen var jeg, Harald, Kjell og Petter.

Seløy

Jobbet til vanlig tid denne dagen og kjørte direkte til Halhjem etterpå. Her møtte jeg Harald og Kjell, som samkjørte. Første gang jeg og Kjell hilste. En veldig hyggelig kar. Vi tok fergen over til Våge. God tid til litt mat og kaffe, samt skifte til turklær.

Fra båtturen over
I denne bukten la vi til

Ved Våge kjørte vi videre til Onarheim og parkerte ved gjestehavnen. Her møtte vi Petter. Første gang jeg hilste på ham også. Etter en liten stund kom omsider Andreas, kaptein på båten som skulle frakte oss over til Seløy.

Oppstigningen mot Storhaugen

Båten var liten, men mer enn stor nok til alle. Vi kjørte inn i en fin bukt på Seløy som ligger på vestsiden, omtrent midt på øyen. Her var det enkelt å gå i land. Andreas, som er lokal i Onarheim, visste kun om en annen person som hadde vært her ute, og synes nok kanskje det var noe rart at fire menn var så motivert for å komme til topps på denne lille haugen her ute. Han ble kanskje litt revet med, og bestemte seg for å bli med opp på toppen.

Harald ankommer toppen av Storhaugen på Seløy og har med det besteget alle fjell i Tysnes kommune
Kan ikke klage på denne utsikten

Fulgte et hjortetråkk i starten og det var overraskende fint, men det tok ikke lang tid før vi viklet oss inn i forferdelige torner. De festet seg i jakke, bukse og hud. Helt grusomt. Det heldigvis bare et lite parti. Kom omsider opp på toppen. Selv om den er liten, får den virkelig en høy score på utsikt. Her ser man øyer, sjø, Folgefonna, Rosendalsalper, for å nevne noe.

Tenk at en så liten topp kan ha klasseutsikt som dette

Vi ble her en liten stund, snakket og tok noen bilder før vi returnerte. Vi kom ikke unna tornene nå heller, men så lenge vi tok det varsomt, gikk det fint. Oppdaget mye boss og drit som var blitt skylt i land her. Trist å se. Var ganske tydelig at mye av det hadde lagt her lenge.

Lagbilde på toppen

Ble kjørt tilbake til Onarheim av Andreas. Under båtturen benyttet jeg anledningen til å høre på Petters ville reiseskildringer til store fjell i land som Mongolia, Papua Ny Guinea og Saudi Arabia. Veldig flott å se opp på Englafjell og Rosendalsalpene, som nå badet i kveldssol.

Vi takket Andreas for skyssen. Nå skulle Harald, Kjell og Petter ta fergen tilbake til Halhjem. Jeg ble igjen for å rekke over et par ekstra skogstopper før siste ferge gikk kl 22.10. Takk for turen Harald, Kjell og Petter!

Kart

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.