Osterøy: rundtur fra Skor over Iseggane (16.04.2024)

Geschrieben von Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Iseggene (374m) 16.04.2024 12:02
Dalsnipa (344m) 16.04.2024 12:24
Brattfjellet (280m) 16.04.2024 13:00
Tok fergen over til Valestrand og kjørte opp til Skor. Parkerte ved et veikryss litt nedenfor de øverste husene, god plass å parkere. Gikk videre opp til den øverste gården der det er skiltet tursti over innmarken som gikk utenom gårdstunet. Videre på tørr og fin sti opp til Eikelandsfjell. Fin utsikt mot Åsane og Knarvik.
Flatt og åpent på Eikelandsfjellet her med utsikt mot Åsane og Knarvik.

Videre mot Storafjellet, måtte først ned i et dalsøkk før jeg gikk opp til Storafjellet. I bunnen av dalen krysset jeg over uten sti et lite stykke. Virket som stiene gikk syd - nord mens jeg skulle øst. Kom straks inn på ny sti som ledet meg opp til Seljerinden som har navnet Storafjellet i PB.
Storafjellet er merket av 500m. lengre nord på kartet.

Storafjellet 323 her også med fin utsikt mot Åsane og Knarvik.

Videre på fin sti til Iseggene som ble turens høyeste topp.

toppen på Iseggene
utsikt mot Breistein fra Iseggene

Fortsatte sydover på fin sti til neste topp Dalsnipa.

Så til siste toppen Brattfjellet som er kledd med tett granskog. Først på fin sti som går nedover til Valestrand. Tok av fra stien der den var nærmest toppen jeg skulle til. Først gjennom en bjørkeskog og opp mot ryggen der jeg kom jeg inn i et svært tett einekratt. Etter en del kav kom jeg bort til granskogen der jeg ble møtt av en vegg med gran helt ned til bakken. Søkte meg over ryggen mot vest det jeg det dukket opp en svak sti. Fulgte den litt nordover tett ved granfeltet. Så på kartet at toppen lå bare noen få meter inne i skogen, men det var umulig å ta jeg inn der.
Denne toppen har bare noen få registrerte besøkende og jeg kan ikke se for meg at noen har klart å komme seg inn til toppunktet.

Brattfjellet sett fra øst
gjennom brakefeltet
Skor fra Brattfjellet vest for granfelet
Toppunktet ligger noen få meter inne i granskogen
Så var det ned til Skor, fulgte den svake stien sydover og etter litt kom jeg inn igjen på Valestandstien. Tok av fra denne ved et kloppe-kryss. Videre bratt nedover på god sti til den flatet ut nede i dalen. Derfra nordover igjen på en gammel vei til Skor. Ved Skor er det flere gamle gårdsruiner liggende litt inne på østsiden av dalen og nordover i dalen. Tok en liten avstikker bort til en der det i dag står et fint gammelt kvernhus, en stor ruin av hus / løe og 2 kvernhus ruiner.

Ruin ved den øverste gården

Med dagens tur ble det 3 nye topper til i den nye offisielle listen "Alle topper på Osterøy" som jeg opprettet for ikke så lenge siden.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.