Langrennstur til Storebeihovda i sol og kuling. (13.04.2024)

Geschrieben von Erling (Erling Juul) GSM

Startpunkt Holleskardveien (1.021m)
Endpunkt Holleskardveien (1.021m)
Tourcharakter Langlauf
Tourlänge 3h 16min
Entfernung 14,3km
Höhenmeter 361m
Besteigungen Storebeihovda (1.303m) 13.04.2024 13:23
Besuche anderer PBE Flævasshytta vinterparkering nedre (1.020m) 13.04.2024 11:22
Flævasshytta vinterparkering øvre (1.030m) 13.04.2024 11:29

Planen for dagen var en randonnéetur med Vegard. Men han hadde fått en forkjølelse den dagen, så jeg fant et nytt turmål. Mest bilkjøring da, og oppdatering med diverse podkaster oppover Hallingdal.

Det ble Storebeihovda med felleski i sol og kraftig vindvær. Tipper kuling på toppen og frisk bris lenger nede. Helt greit å gå på nyoppkjørte løyper opp til Flævassdammen, og derfra var det akkurat bæreevne i snøen til at jeg kunne gå der uten å falle gjennom snølaget; bortsett fra et par steder med busker under snøen hvor jeg plumpet gjennom. Skiene ble satt igjen under et bart område cirka 40 høydemetre under toppen, siden jeg var litt redd for at langrennskiene skulle blåse av gårde på toppen.

Returen til bilen gikk ganske fort; det var bare å holde ut armene over flatene så fikk jeg helt grei fart.

Fine skiløyper opp til Flævassdammen. Turmålet Storebeihovda ses foran Reineskarvet til høyre i bildet.
Stor snøflata jeg måtte krysse på vei til Storebeihovda til høyre i bildet.
Storebeihovda.
I ly av varden var det helt greit å sitte mens kulingen føyk forbi.
Utsikt fra toppen av Storebeihovda til fjellene øst for Hemsedal.
Her endte skiløypa. Skimter bilen min til venstre i bildet mens Røgjin er fjellet til høyre i bildet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.