10.6 km skitur til Slettefjell 1060 moh (20.01.2024)  5

Besteigungen Slettefjell (1.180m) 20.01.2024
Slettefjell Øst (1.171m) 20.01.2024
Besuche anderer PBE Myregvarv p-plass (683m) 20.01.2024

Nydelig tur sammen med Ole Bjørn.

Vi stod opp grytidlig for å få med oss siste rest av finværet og godt lys på skituren ned fra toppen.

Start fra Gavlesjå var kl. 08.00 og lyset var fantastisk etter hvert som sola stod opp.

På bilturen til Gavlesjå viste termometeret -20 grader på det kaldeste.
Fremme ved Gavlesjå var det -15 grader.

Første delen av turen gikk i skiløypa.
Så fulgte vi et skispor helt opp til toppen.
Vi fikk litt gratis siden vi slapp å brøyte løype selv.

Snøen var stort sett løs og fin inne i skogen, men den ble mer og mer vindpåvirket etter hvert som vi jobbet oss oppover i høyden. Og lenger oppe var det knallhard skare hele veien til toppen.

Det var så godt som vindstille. Også på toppen.

Utsikten er flott! Alle toppene på Lifjell. Jonsknuten. Blefjell. Gaustatoppen. Osv-

Turen ned ble ikke så bra som vi håpet på. Kanskje litt feil veivalg og litt for utfordrende snøforhold for oss med litt begrensede ferdigheter på ski... Men det var gøy!

Vi fulgte etter hvert en elvedal nedover helt ned til Gavlesjå.
Kanskje litt utrygt med tanke på snøskred og terrengfeller, men vi anså forholdene som stabile og terrenget var ikke var så bratt at store snømengder ville løsne. På bratthetskartet var det bare et par gule flekker, men på et parti var vi inne i en utløpssone.

Alt i alt en herlig tur!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.