Kaldt, vakkert og hardt på Gaustatoppen (15.01.2024)

Geschrieben von Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Besteigungen Gaustatoppen (1.883m) 15.01.2024 10:58
Besuche anderer PBE Svineroi (1.020m) 15.01.2024 08:26
Gaustatoppen turisthytte (1.835m) 15.01.2024 10:27

Alexander hadde nevnt at han hadde en dag til rådighet før han igjen måtte sette kursen nordover igjen på jobb i Tromsø. Jeg foreslo en tur til Gaustatoppen...en skikkelig januartur til denne fantastiske toppen. Vi skulle møtes i Kongsberg tidlig mandag morgen. Jeg hadde overnattet hos familie i Hokksund og fikk en kort tur til møteplassen i Kongsberg.

Været søndag kveld var helt forferdelig. Sjelden å se slikt vær i Hokksund. Sterk vind, snøvær....snøfokk. Dette så slett ikke bra ut for tur om bare få timer. Det var tett ved at jeg ringte Alexander seint søndag kveld og avlyste det hele...MEN,- vi stolte fullt ut på yr. Det var meldt knallvær og minkende vind.

Det ble en rå dag til denne flotte toppen. Fantastisk vær.Snøforholdene var heller dårlige. Det var lite snø og den som var...var hard og skavlete. Riktignok fant vi en brukbar trase midtveis nedover langs et elveleie. Faktisk riktig bra en strekning, men med fjellski er det jo så som så..

Det var rimelig kaldt og det var godt å komme inn i det lille rommet som står åpent i DNT hytta på toppen. Iskalde fingre og ansikt. Det er varme i gulvet så det var reine luksus dette. En kort pause ble det riktignok da vi begge måtte hjem i rimelig tid. Jeg brukte Snowline brodder videre bortover eggen, mens Alexander tok stegjern. De funka dårlig pga feil ved disse...så han gikk videre uten, men det var greie forhold bort til toppvarden. Faktisk lettere å gå den eggen nå i dag enn på en sommerdag. Det var virkelig beinkaldt og vinden "brant" i ansiktet. Ikke greit å ta av seg hansker for å fotografere, men det måtte man jo under slike vanvittig flotte forhold. Heldigvis var det noen få plasser der på ryggen der det var svært lite vind...merkelig stille egentlig. Dette gjorde det trivelig der oppe på den flotte ryggen med slike vanvittig flotte snøformasjoner.

Inn igjen på varmebua for litt mat og varme før vi tok skia på sekken og vandret nedover et lite stykke før vi tok på oss skia. Forsiktig "følsom" nedfart før vi kom ned til dette bekkegjelet som hadde fin snø. Deilig å komme velberget ned til bilen etter en super tur. Håper man får oppleve pudder til toppen en annen gang. Takker Alexander for en flott tur. Et skår i gleden var at det lå HELE to parkeringsbøter på bilruta i Kongsberg.

Startzeitpunkt 15.01.2024 08:23

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.