Djupsåi til Grindekleiv på Manheimstrondi (01.12.2023)

Geschrieben von siroho GSM

Entfernung 7,3km
Höhenmeter 432m
Besuche anderer PBE Stigfjellvegen (272m) 01.12.2023 11:16
Strond i sol

Det går en tursti fra Vedfall til Reinstaul, nord for Seljordvatnet. Denne er for lang til at jeg kan gå hele strekket nå. Derfor har jeg delt den opp i småstykker og i dag gikk vi fra Djupsåi til Grindekleiv. Før har jeg gått fra Vedfall til Djupsåi og fra Grindekleiv til Igletveittjønni. Nå gjenstår det bare fra Igletveittjønni til Borkebu. Det blir i hvert fall to etapper til.

Vi parkerte på rasteplassen til Sjøormen og gikk opp ved den grønne hytta i svingen. Det var god traktorveg i starten, men blir til en litt gjengrodd traktorveg til vi kom opp til Steinstolen. Det var også en del snø og litt tungt å tråkke, så dette ble litt tyngre enn forventet.

Ved Steinstolen møter vi på en jeger, det hadde vi ikke forventet. Ikke så mange andre som går her på denne årstiden.

Derfra gikk vi på den rødmerkede stien hundre høydemetra ned til Djupsåi. Det er bratt ned og en del trefall mot slutten, men vi kom forbi. Spennende terreng, håper på en tur hit til våren.

Vi ser ikke den nye brua før vi er helt nede. Alt går i svart hvitt og nesten ikke mulig å se, så den går fint inn i terrenget. Det ble en prøvetur att og fram, men litt hjerte i halsen.
Så er det bratte hundre høydemeter opp igjen, men praten går og så plutselig er vi oppe.
Vi tok en tur nedom Steinstolen, en flott sted der skogen har tatt tilbake det meste. Vi vinket til viltkamera som var satt opp.

Fra Steinstolen til Strond var det fin traktorveg og lettgått. Før vi kom bort så passerte vi en skjæring med flotte isformasjon og så et utsiktspunkt med krakk. Her ble det matpause og en god hvil i sola.
Så gjekk turen videre til Strond og Grindekleiv/kikkeskåpet på bilveg. Da var turens mål nådd. Vi hadde håpet på sol på Grindekleiv, men den gikk ned rett før vi kom dit.

Da var det bare å komme seg ned til bilen igjen. Vi fulgte bilveg nedover fra Strond og tok så til venstre inn på en traktorveg. Den fulgte vi ned til der vi gikk opp. Det var skiltet til Fjelly, så vi ble litt nysgjerrige, så vi tok en tur bortom hytta og så på utsikten.

Det var en kald dag, men fint å komme ut, og alltid trivelig på tur med Aud.

Traktorvegen var litt mer tettvokst enn forventet
Raggkjuke i sola
Litt vindfall på tur ned til brua over Djupsåi
Brua over Djupsåi. Ikke lett å få øye på i dag der alt er svart hvitt
Steinstolen
Hengede istapper høyt der oppe
En krakk på et fint utsiktspunkt før vi kom til Strond
Kikkeskåp på Grindekleiv

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.