Med ståmoped til Sæterberget i Odal vindkraftverk. (14.10.2023)

Geschrieben von Erling (Erling Juul) GSM

Startpunkt Sæterberget bom. (383m)
Endpunkt Sæterberget bom. (383m)
Tourcharakter Fahrradtour gemischt
Tourlänge 0h 45min
Entfernung 4,8km
Höhenmeter 161m
Besteigungen Sæterberget (538m) 14.10.2023 17:30
Besuche anderer PBE Sæterberget bom (380m) 14.10.2023 17:07

Etter Brennhaugen tidligere på ettermiddagen hadde jeg lyst til å ta en tur i Engerfjellet vindpark, og selvfølgelig også gå på Engerfjellet (567 moh). Det var en del vind denne dagen, så jeg tenkte det måtte være litt fart i rotorbladene. Men jeg rotet så lenge rundt på veiene der uten å finne annet enn private veier og skumle åpne bommer, så jeg lot det være. Det hadde blitt mørkt før jeg nådde Engerfjellet om jeg hadde prøvd. Kanskje lurt å lese turrapporter fra peakbook på forhånd slik at man vet hvor man skal kjøre:-)

I stedet kjørte jeg litt lenger sør til Odal vindkraftverk hvor det var adskillig lettere å finne frem; jeg fulgte en grusvei fra Råsen (136 moh) sørover til "Sæterberget bom".
Ble cirka 100 meter fottur i terrenget, og en del spasering i oppoverbakkene ettersom motoren på ståmopeden fort blir varm og ikke lenger vil trekke meg opp bakkene.

Digre møller her. Jeg har ikke hørt "svosj"-lyden før fra vindmøller, men kanskje det er fordi møllene her er på hele 5,2 MW.

Vindmøller i skumringen.
Digre konstruksjoner.
Toppvarden på Sæterberget.
Sæterberget 534 moh.
Mange vindmøller nordover også.
Parkering rett før en stengt bom.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.