Alvdalvestfjell (05.10.2023)  6

Höhenmeter 1.063m
Besteigungen Nordisætervola (1.032m) 05.10.2023 11:10
Svartfjellet (1.213m) 05.10.2023 11:10

Årets siste langtur på beina?

Været var meldt fint, så jeg bestemte meg for en tur i Nord-Østerdalen. Planen var å kjøre over demningen ved Barkald, jeg satt egne tanker. Plutselig var jeg på Bellingmo.. Det går bru over Glomma så jeg svingte av fra Rv3. Denne brua er veldig smal.. selv om jeg kom sakte inn på brua, så kom jeg tydeligvis for fort... Jeg tok borti en bjelke med dekket.. i etterkant så jeg at jeg ikke hadde vært den første.. Da jeg kom overbrua kjente jeg med en gang at jeg hadde punktert.. det var en stor flenge i dekket. Jaja, surt nok, men jeg hadde jo reservedekk, ikke dårlig på en bil levert i dette årtusenet. Fikk jekket opp bilen, og skiftet dekk, men boltene gikk ikke helt inn..hmm.. Ringte til slutt bilverkstedet for å høre om det skulle være andre bolter, men det skulle det ikke være. Det var sikkert rust og møkk i gjengene.. dro til litt hardere og da gikk det. Gleden var stor for jeg hadde sett for meg beregningstjeneste, og ingen tur.. Fikk jekket ned bilen, upis.. dekket var jo flatt.. skjønt at turen hang i en tynn tråd, og jeg så etter lavthengende alternative topper. Jeg gikk bort til en gård på andre siden av brua. De måtte da vel ha noe jeg kunne blåse opp dekke med. Jeg fikk tak i bonden, og han kunne hjelpe meg. Jeg jogget tilbake til bilen, jekket opp bilen igjen, skrudde av dekket og fikk pumpet det opp, heldigvis.. Nå kunne turen fortsette.

Jeg parkerte der veien opp til Aursjøbekksætra startet. Egentlig hadde jeg kunne kjørt opp, men med det tynne reservedekket, så våget jeg ikke. Turen opp gikk veldig fint. Det er et utrolig koselig område med en del gammelskog langs veien og juvet ned til Storbekken. Fra Aursjøbekksætra prøvde jeg å følge stien innover, men fant ut at det var best å gå i retning Svartfjellet.

Aursjøbekksætra
Dagens turterreng med Svartfjellet i det fjerne
Svartfjellet i siktet
Før toppen var det to fjellryper.
På vei opp mot toppen var det plutselig et lite juv/dal Her vokste eneste grana i kilometers omkrets, tydeligvis lunt og beskyttet her.
Flott utsikt sørover fra toppen av Svartfjellet
Bilde av Rendalssølen er nesten obligatorisk når man er på turer nord i Hedmark.
Dagens neste topp, Nordisætervola
Det er lenge siden det har vært aktivitet på Nordisætra..
Kulehøgda speiler seg i Øvre Nordisætertjønna
Morgendagens vær som brygger seg opp
Flotte høstfarger og fargespill i skyene
Jutulhogget
Stemningsbildet fra dagens siste topp, Nordisætervola

På sørsiden av Storbekken var det en del gammelskog med en del høgstubber. På en av de var det litt ulvelav.

Gammel kjempe
Ulvelav

På tur ned fra Nordisætervola går det sti til Aursjøbekksætra. Det går også sti ned langs Storbekken på sørsiden. Jeg ville sjekke om det var en tydelig sti slik at jeg kunne spare litt tid ved å slippe å gå om Aursjøbekksætra. I starten var stien tydelig, men ble mer utydelig etterhvert.. tilslutt var den borte, men da hadde jeg kommet meg så langt ned at det ikke var noen vits å gå tilbake. Det ble bushing nedover lia, og tilslutt måtte hodelykta fram.. Jeg var fremme ved bilen 1930..

Jeg så tre to fjellryper, og ei lirype, en elg, og hørte brunstbrøl av hjort fra Toppen av Svartfjellet.. Brølene kom fra Tegningdalen et sted.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.