Semelholstinden enkel fottur uten klatre- og breutstyr (09.09.2023)

Geschrieben von terjeK (Terje Knudsen)

Karte
Besteigungen Semelholstinden (2.147m) 09.09.2023
Urdadalstinden SV0 (2.061m) 09.09.2023
Sørvestre Urdadalstinden (2.080m) 09.09.2023

Startpunkt var Leirvassbu. Gikk Gjendebustien til ca 1 km langs Langvannet der bekkene kommer ned. Tok så opp lia i retning de SV-Urdadalstindene. Da dette var en del av en lengre overnattingstur ute ble tung sekk satt igjen et stykke opp i lia. Videre opp over de SV Urdadalstindene til det flate partiet øverst på Visbreen. På motsatt side av breflaten troner da Semelholstinden. Når breen ikke er dekket av snø sent i sesongen er det oversiktlig blåis på det flate partiet. Breflaten ble krysset på det flate partiet midt mellom det bratte brefallet mot øst og det sprekkbefengte brefallet mot vest.
Bildet under under viser breflaten sett mot nord og Semelholstinden med det karakteristiske lyse beltet nederst.

Grei steinur opp til toppen. Toppen av Semelholstind ble nådd etter ca 3,5 timer fra Leirvassbu.
Utsikten fra toppen var flott. Bildet under er tatt mot vest og viser bl.a. Visbretinden (til venstre), Semelholstinden vesttoppen (i forgrunnen), Kyrkja (til høyre bak denne) og Leirvatnet lengst bort.

Returen gikk samme vei. Bildet under viser breflaten sett mot sør og de SV Urdadalstindene.

Takk for turen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.