8 km gåtur til Monte Forato N & S 1208 moh (09.08.2023)  5

Höhenmeter 809m
Besteigungen Monte Forato Nord (1.208m) 09.08.2023 13:06
Monte Forato Sud (1.230m) 09.08.2023 13:06

Flott tur i fascinerende terreng!

Jeg startet nesten på samme sted som i går, men kjørte litt lenger på den utrolig smale og svingete veien før jeg fant en parkering.

Så var det bare å følge de fine stiene som snodde seg bratt oppover inne i den grønne og frodige skogen. Temperaturen under skyggen av trekronene var behagelig.

Jeg møtte på en del folk på denne turen, så det er tydelig at det er en populær attraksjon her i Apuan alpene som er en UNESCO Global Geopark.

Nær starten av stien var det en liten røff fjellgård, og ved selve stistarten kjente jeg et kaldt gufs som kom ut av skogen. Dette måtte jeg sjekke ut, og ganske riktig, delvis skjult i skogen fant jeg en stor grotte som var hugget ut av fjellet. Det må være en stund siden det var utvinning av marmor her. Alt var overgrodd, og bunnen av gruven var fylt med vann.

Etter å ha gått et lite stykke til gikk jeg på stien gjennom tunet til en utrolig koselig og velholdt hytte med flott hage og fine blomster.

På veien videre gikk jeg forbi noen forfalne bygninger som ingen har bruk for lenger.

Etter hvert ble terrenget skikkelig bratt og jeg lurte på om det i det hele tatt var mulig at stien kunne gå videre. Men hver gang jeg tenkte at dette må stoppe bak neste sving, eller neste tre, så hadde folk og fe funnet den eneste farbare veien videre.

Får skrive litt mer senere: kadaver, arc, via ferrata, dyreliv øgler, fjellgård osv

Gårsdagens tur:

8.9 km gåtur til Stele della Madonna della Montagna 1170 moh

Mer info blir lagt til senere

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.