Gjennom og opp på Torghatten (27.07.2023)

Geschrieben von Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Startpunkt Torghatten camping
Endpunkt Torghatten camping (7m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 31min
Entfernung 7,5km
Höhenmeter 445m
Besteigungen Torghatten (258m) 27.07.2023

På vår ferietur oppover Kystriksveien hadde vi en overnatting på Torghatten Camping. Planen var å gå opp til hullet gjennom fjellet med kone og hund, og derfra skulle jeg gå videre ned og rundt på sørsiden og så helt opp på toppen. Helt slik ble det ikke, for hovedstien opp på nordsiden var nemlig stengt pga at Sherpaene bygde trapper. Vi måtte derfor gå rundt fjellet og opp på sørsiden, der jeg hadde tenkt å gå ned. Jeg har lest av tidligere turbeskrivelser at stien på den siden skulle være noe mer kronglete. Det stemmer ikke lenger, for der hadde Sherpaene blitt ferdig med en helt ny trapp for bare et par uker siden. Trappa går helt fra den gruslagte stien nede og helt opp til hullet. Veldig enkel tur altså. Flott byggverk, bevares, men turen blir litt mer kjedelig.. Siden vi ikke kom oss ned på nordsiden, så gikk vi ned trappa igjen. Nede på havnivå og ca halvveis tilbake tok jeg av opp på ryggen mot selve toppen. Der var det heldigvis ikke opparbeidet noe som helst bortsett fra i det bratteste partiet, der det var satt ut kjetting for å gjøre det enkelt å klyve opp og ned. Oppe på toppen av fjellet, over selve hullet var det veldig flott utsikt over det fine kystlandskapet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.