Oksla og Ørteknappknuten (17.07.2023)

Geschrieben von ArilT (Aril Torheim) GSM

Tourlänge 6h 20min
Entfernung 18,2km
Höhenmeter 696m
Besteigungen Oksla (500m) 17.07.2023
Ørteknappknuten (511m) 17.07.2023

Oksla og Øreknappknuten

Gjennom myrer og kratt til kommunetoppene i Vennesla og Lindesnes

Vi valgte å parkere ved en utviding i svingen før skiltet mot Rendlevannsveien. Grunnen til at vi valgte å gå der ifra var at på kartet så det ut som dette kunne være et godt utgangspunkt for å besøke både Oksla og Øreknappknuten på samme tur.

Været var noe grått, så vi hadde pakket med regnklær i sekken. Dette viste seg å komme godt med da det ble mye tråkking i vått gress og myr denne dagen.

Vi fulgte Rendlevannnsveien til veien knakk av mot venstre ved Rendlevatna. Her tok vi til høgre opp på en rygg som tok oss videre innover i terrenget. Når vi først kom opp på ryggen var terrenget forholdsvis lettgått med lyng, og et og annet bart fjellparti som vi kunne følge.

Vi kom etter hvert inn på et firhjulingsspor som vi fulgte videre innover. Terrenget ble mer og mer bløtt, myrete og tunggått. I det firhjulingssporet forsvant ut i ei myr som var for vår til å passere kom vi til et område som bar preg av at det nylig hadde vært skogbrann. Vi hadde nå nesten ankommet Høvelandskilen. Det viste seg at dette vannet strakk seg lenger sørover i terrenget i form av elver og myrer enn hva kartet viste, noe som førte til at vi måtte gå et stykke tilbake for å passere dette vannet.

På andre siden av myren bar det videre innover terrenget på fjellpartier som stakk opp fra lyngen, myrer som måtte krysses og bekker som måtte hoppes over. Fant etter hver et nytt firhjulingsspor som førte oss i riktig retning. Langs firhjulingssporet var det skiltet mot Oksla. Dette skiltet ledet oss inn på en gjengrodd sti som førte til toppen.

Toppen hadde en liten varde og en postkasse med turbok. Her ble det nytt en liten matbit og en kopp kaffe før kursen ble satt videre mot Øreknappknuten.

Vi gikk tilbake til punktet der vi hadde passert myren og elvene som førte ut til Høvelandskilen. Herifra satte vi kurs rett mot Ørteknappknuten. Terrenget ble etter hvert ganske kupert, og dersom vi hadde planlagt ruten litt bedre ut ifra kartet kan det være vi hadde klart å komme oss frem med litt færre høydemetre. På ruten vi valgte måtte vi passere flere søkk i terrenget mellom rygger som gikk sør-nord.

Ankom tilslutt den store varden på Øreknappknuten etter en del slit og med gjennomvåte fjellsko.

På vei tilbake til Rendlevannsveien klarte vi å lese terrenget litt bedre, og den eneste ryggen vi måtte passere var den som er merket med Rendlevassheia på kartet.

Vell tilbake i bilen var vi enige om at dette ikke var en tur som frister til gjentagelse med det første, men vi ble ihvertfall belønnet med to nye kommunetopper i samlingen.

Startzeitpunkt 17.07.2023 13:37

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.