Botnafjellet (03.09.2022)

Geschrieben von Henriksen (Henrik Foss) GSM

Startpunkt Kandalstøylen P-plass (471m)
Endpunkt Kandalstøylen P-plass (483m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 5h 39min
Entfernung 18,4km
Höhenmeter 1.613m
Besteigungen Eggane (1.069m) 03.09.2022 10:55
Botnafjellet (1.572m) 03.09.2022 13:39
Blåegga (1.533m) 03.09.2022 14:23
Besuche anderer PBE Kandalstøylen p-plass (480m) 03.09.2022 10:56

Sen start fra Førde så begynte ikke å gå før kl 11.15. Kjørte veien inn til Kandalen og videre opp til Kandalstøylen. Småbrattvei enkelte plasser.
Botnafjellet har jeg siden tiden hvor jeg bodde på Byrkjelo vært gira på å bestige. Aldri tatt turen. Husker enda i en bok, lurer på om det var Toppturer i Gloppen/Jølster, at forfatter omtalte fjellene mellom Jølster og Kandal som De mektige fjellene i Kandal . Forbanna fett. Skulle uansett gi Botnafjellet en sjans i dag!

Fra bilen var det fin sti innover dalen. Nymerket og noen nye broer, virkelig godt stykke jobb.
Et parti hvor stien tar av mot venstre så ble det virkelig tett. Men bare følg elveleie så ordner det seg fort.
Bratt og fint opp mot Øykjeheivatnet. Her forsvant også stien veldig brått. Ville plukke med meg den noe isolerte toppen Eggane , fremfor å stikke rett mot Botnafjellet.
Mye myr og høy vegetasjon, men helt ok når man kom seg litt høyere opp. Fin utsikt, østryggen på Botnafjellet spesielt. Herfra mot Botnafjellet var det bedre å gå. Mye multer enkelte plasser.

Varden på Eggane
Østryggen Botnafjellet
Ryssdalshornet

Østryggen på Botnafjellet var lettgått og fint. Dessverre, som jeg også fryktet på forhånd, skuffet utsikten noe. Stort flatt platå er ikke det beste.

Så på klokka at jeg kunne rekke en avstikker til Blåegga . Fint ned fra Botnafjellet, men grovere ur enn på østsiden.
Evighetsbakke opp til toppen. Hvor toppen faktisk er syns jeg var en vanskelig vurdering. Det er såpass flatt, kanskje det flateste og langstrakte toppunktet jeg har stått på. Tok en pause her før det bar tilbake samme vei. Flott dag i de mektige fjellene i Kandal.

SÅ flatt på Blåegga
Sørsendalsbreen, sikkert svært få som har gått brevandring her utenom vinteren
Sørsendalsegga Sør
Den navnløse breen innunder Blåeggal
Eggane
Aksla

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.