Fortsatt sommer 1.september på Jordesmyrnatten. (01.09.2022)

Geschrieben von Erling (Erling Juul) GSM

Höhenmeter 314m
Besteigungen Nord for Jordesmyrnatten (1.093m) 01.09.2022 14:13
Jordesmyrnatten (1.135m) 01.09.2022 14:33

Jeg kjørte litt lenger opp mot Siggeset for dagens andre tur, og kledde meg om med kortbukse og t-skjorte for hele turen til Jordesmyrnatten. Planen min var å følge den stien som er inntegnet på peakbook hele veien til topps. Stien fulgte jeg 400 meter forbi Rakketjern hvor stien videre skulle svinge til høyre mer enn 90 grader tilbake og videre oppover. Men der var det ingen sti, så det ble litt utfordrende bushing oppover, men enda verre nedover fra ca 1080 moh til et åpnere område som tok meg oppover til Jordesmyrnatten. Jeg fant ikke noen sti der heller.

Toppområdet var virkelig flott med utsikt til Jotunheimen, Hallingskarvet og en flik av Hardangerjøkulen. Kunne ha vært der til solnedgang, fint og varmt som det var, men hadde noe husarbeid hjemme som burde gjennomføres.

Returen la jeg mer direkte nedover og kom inn på en grei sti litt under 1000 moh. Den veien til topps er mye enklere enn der jeg gikk opp.

Her er jeg på «Nord for Jordesmyrnatten» med utsikt til hovedtoppen.
Utsikt nedover til Bromma og oppover til Hallingnatten, som ikke er så lett å plukke ut i det jevne fjellterrenget på andre siden av Hallingdalen.
Jotunheimen i det fjerne.
Hardangerjøkulen og Hallingskarvet i det fjerne.
Utsikt sørover fra toppen av Jordesmyrnatten mot Norefjell. Landskapet i forgrunnen synes jeg var fint.
Tok med meg sykkel på bilen, men den ble ikke brukt. Det var jo ingen veibom:-)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.