Endelig en stortopp igjen! (24.08.2022)

Geschrieben von Snilen (Lars)

Karte
Besteigungen Gora Kazbek (5.054m) 24.08.2022

Efter at verden har vært mer eller mindre stengt i noen år nå, var det endelig på tide å ta seg en tur på et høyt fjell. Valget falt på Kazbek i Kaukasus. Toppen er ifølge de siste målinger 5054 meter høy, så noe akklimatisering var nødvendig. Etter en lang flytur og en kort natt på hotell i Tbilisi ble vi møtt av vår fjellfører, og vi tok veien over et fjellpass på 2400 meter og ned til den lille byen Stepansminda på ca1700 moh. Med på turen fra Norge var Teskjekjerringa og Sissel.

Fjellet sett fra startpunktet

Dag 1: Opp til basecamp 3670 moh
Neste dag ble vi kjørt opp til kirken som ligger på en pynt ca. 2100 moh. Her startet en vandring i enkelt terreng opp til Altihut – en flott hytte i 3014 meters høyde. Vi fortsatte videre oppover, ogi ca. 3300 meters høyde begynte isbreen. Den var godt strødd, og vi fortsatt oppover uten stegjern, tau og slikt. Like før vi gikk av breen under base camp, var det en liten elv som forsvant rett ned i breen. Ingen god ide å dette uti her. Herfra bratt opp i morene-terreng til basecamp, der det var en stor hytte, bygget av fanger under Stalin-tiden 1930-1942. Vi hadde telt, men fikk mat servert i hytta.
Her møtte vi folk fra mange steder, overraskende internasjonalt miljø, med klatrere fra Norge, Australia, Filippinene, Sørafrika, Tyskland, Russland osv.

Sissel og Teskjekjerringa klare for avgang
Noen flotte geitebukker var å se i de nedre delene av ruten
Litt opp fra dalen
Kazbek sett fra ca 2900 meters møyde
Altihut på høyde 3014
Vi følte ikke for å løpe oppetter
Ved brefronten, der vi fortsatte opp breen uten stegjern
Stor og grumsete elv kom ut av breen
På vei oppover den godt strødde isbreen
Utsyn nedover
Mye rennende vann på breen
En liten elv styrten ned gjennom breen, ikke stedet å ramle nedi!

Dag 2: Akklimatisering i rolig tempo
Dagen ble benyttet til en rolig tur opp til et lite kapell noen hundre høydemeter over basecamp. Vi slappet av i solen på toppen og somlet oss ned efter noen timer.

Utsyn ned mot brarmen fra BC
Base camp sett fra minikirken litt lenger opp.
Minikirken på den lille toppen ovenfor BC
Ortsveri, 4365 moh, på andre siden av breen

Dag 3: Toppdag
Opp til frokost klokken 0200, avgang i mørke lit før 0300. Rufsete morene-terreng den første drøye timen før vi kom opp på breen igjen. Herfra lang og slak brevandring i mørket opp til ca 4450 moh, der vi møtte tråkket fra den russiske siden. Det kom en del folk opp fra denne kanten også. Herfra og opp går stien på russisk side av grensen, men ingen problemer med det. Så litt brattere og i siksak opp til sadelen på ca. 4850 moh. En god pause i solen før vi gikk løs på det bratte partiet opp mot toppen. Et stykke oppi var det relativt isete og 45 graders helning, så her skal man være forsiktig. Litt mere sol her oppe, og dette partiet blir virkelig farlig! På det mest utsatte stedet kom et russisk taulag nedover, ca 10 personer i tauet. Vi forsøkte å få dem til å stoppe, men dårlig respons. Vi ble stående stille på detmest utsatte punktet, mens russerne gikk forbi. Ikke helt optimalt.
Etter at bratta var unnagjort var det et kort og kurant stykke til toppen som var markert med en liten bjelle. Intet fast fjell her. Noen av de vanlige ritualene ble gjennomført på toppen, før vi fortsatte ned igjen samme rute. Det ble en lang og seig retur, drøye 12 timer på tur.
På toppen møtte vi ei svart bikkje. Bikkja ble igjen på toppen, og hadde vel ruslet ned igjen etter hvert. Bikkja ble funnet i en bresprekk av noen som kom seinere ned, og de hadde brukt 2 timer på å få bikkja opp av sprekken, før de gikk det siste stykket ned mor BC. De kom ikke ned før ved 21-tiden.

Fornøyde damer
Det finnes vanskeligere topper i området, men ikke så høye som Kazbek
Toppdram
Kaukasiske kondorer
Felleskjøpets effekter kan benyttes også her
Optimal situasjon for Teskjekjerringa. Over 5000 meter, bikkje og isøks
God stemning på toppen!
Deilig å ta av stegjern og sele etter 10 timers brevandring

Dag 4: Retur til sivilisasjonen
Samme rute ned fra BC til kirken over Stepansminda. Fortsatt strålende vær. En bag ned klatreutstyr og noe annet ble transportert ned med hest, akkurat som på veien opp. Vi fortsatte med bil til Tbilisi om eftermiddagen.

Klistret på vinduet i BC
Klar melding på inngangsdøra i BC
Kazbek fra BC
Ortsveri fra BC
Luftig toalett med behov for neseklype. Avføringen forsvinner rett ned, mens dasspapiret flagret langsefter skrenten.....
Interiør
Hestetransport opp til BC
Godt med vann nederst på breen
Fin foss litt lengre nede
Fint landskap i Kaukasus
Toppen fra Altihut
Flere bikkjer
Noen digre søter langs stien i nedre del
Farvel til Kazbek!

Benutzerkommentare

Stortopp

Geschrieben von otto 30.08.2022 08:14

Gratulerer med nasjonstopp nr 81.

Sv: Stortopp

Geschrieben von Snilen 30.08.2022 16:51

Takk,takk, men nasjonstopp er det ikke. Shkhara er noe høyere, men meget teknisk vanskelig og farlig, så den har jeg ikke tenkt å forsøke meg på. Vår lokale fjellfører hadde vært der, men hele taulaget hadde falt på veien ned, sklidd 4-500 meter ned bratta, endt opp i en bresprekk og ble hentet ut med helikopter med diverse skader. Så det underbygger min ide om å droppe Shkhara. Kazbek var en verdig erstatning.

Ny samleliste

Geschrieben von TERJES 30.08.2022 00:47

Meget flott rapport, og jeg ser at du har begynt å samle på vulkaner. Men du antydet på NRK at du skulle reise til Karibien for å samle nasjonstopper der. 13 selvstendige stater venter. God tur.

Sv: Ny samleliste

Geschrieben von Snilen 30.08.2022 16:53

Vulkaner har jeg alltid samlet på. Fine fjell som ofte står for seg selv og har god utsikt, uten at de nødvendigvis er så vanskelige å komme opp på. En ny 5K-topp er heller ikke noe å kimse av.

Gratulerer!!

Geschrieben von Osten 29.08.2022 12:31

Så ut som du fikk en flott tur her. Fint vær også.

Sv: Gratulerer!!

Geschrieben von Snilen 30.08.2022 16:54

Takk, takk. Meget vellykket og strålende vær hele tiden. I varmeste laget i lavlandet. Temperaturer mellom -10 og +35.

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.