Bjørndalstraversen (28.07.2022)

Bjørndalsnuten (1.220m) 28.07.2022
Bjørndalstindane (1.426m) 28.07.2022
Juklavasskruna (1.455m) 28.07.2022

Gikk denne turen i et fantastisk vær. Har ikke vært i området tidligere så det ble en lang wow-dag.
Gikk fra Fossberget (P-plass) og brukte 5 timer opp til Bjørndalstinden inkl 30 minutters pause på Andersfjellet.
Selve traversen var gjennomført på 1,5 timer. Det er to tydelige gresshyller en ser når en har gått cirka halvparten av traversen. Vi gikk for den nedre. Det går et tydelig tråkk der men det fører til et en går så og si resten av traversen på gress. På slutten ble det småklyving oppover til vi kom opp på samme sted som den andre gresshyllen (som er høyere) fører til.
Vi hadde med tau og sikringsmidler men de ble ikke brukt. Vi hadde fine tørre forhold.
Gikk videre til Bjørndalsnuten og ned i nordsiden av ryggen et lite stykke etter varden som står på et lavere punkt enn selve toppunktet. Kronglete ned her med sva og mose. Vel nede i dalen fulgte vi elven nedover (på høyre side) først til setra ved Stølsvatnet og deretter ned til Murabotn.
Det var 4 veldig våte og gjørmete kilometre før vi sto på kanten der vannet renner ut av Prestavatnet.
Bratt sti ned ved siden av en flott foss som veide opp for de siste gjørmete og våte kilometerne. Stien ned til Murabotn var av bedre kvalitet.
Tilbake ved bilen etter ca 14 timer inklusive pauser.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.