Dra til Blokksberg... og DET gjorde vi gitt.. (13.07.2022)  4

Besteigungen Brocken (1.141m) 13.07.2022 12:54
Besuche anderer PBE Ehrenfriedhof Parkplatz (880m) 13.07.2022 11:07

Dra til Blokksberg!!
Brukt og hørt noen ganger i oppveksten, trodde aldri at det kom til å skje.. hadde ingen formening om hvor det var engang..
Men her står vi.. og tydeligvis må man ha litt hekse flybensin for å komme dit... 45% til og med..
Funfact: Blokksberg heter Brocken sånn formelt på kartet.

Gamlegrensen til DDR, ikke enkelt bare å komme hit i hine hårde dager...

Slik så grensen ut under den kalde krigen... Stolpen fruen sto ved er pkt nr 3...

Dette var patruljeveien, innenfor piggtrådgjerdet, til østtyske grensesoldater under den kalde krigen.

De fleste "toppfolkene" klatrer fjellet først og fremst med Brockenbahn. Det tar 500 personer – hvis det er fullt og går ti ganger om dagen. Det blir opp til 5000 mennesker med tog alene.
Med turgåerne så kan det bli så mye som 10.000 besøkende på en dag.

På tur opp gikk vi forbi en gammel krigskirkegård, "Døden i øst" het den..

En inskripsjon på en kopperplate sier: "Her ligger 99 tyske soldater og 14 russiske krigsfanger som døde i kampene på Harz i april 1945."

Fruen, vel oppe på topppen. Dra te Blokksberg!! :-)

Oppe på toppen var det i kjent tysk stil flere øl og pølse serveringssteder...
Siden vi skulle kjøre bil etter nedturen, ble det ingen øl på oss..

Pissoir, var en alvorlig sak på Blokksberg. Her skulle ingen pisse gratis nei...

Her har de markert at muren var borte og at Brocken var Fri igjen etter 28 år i Østtyskland. 3.12.1989.

Under den kalde krigen fungerte dette som utsiktspunkt og lyttepost for Stasi inn mot vesttyskland. Nå er det et privateid hotell..

Vel nede ved parkeringa, ser vi de barkebilledrepte trea. Store områder ligger øde her. De skylder på global oppvarming som har gjort at billen har kommet hit.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.