Solotur til Svartdalspiggene og Langedalstinden (07.07.2022)  6

Helårs hengebro Vesleåe (988m) 07.07.2022
Helårsbro Storåe (988m) 07.07.2022
Klyving Svartdalspigg SV (1.780m) 07.07.2022

I forbindelse med Barnas turlag-tur til Gjendebu fikk jeg en dag fri til å gå en litt lengre tur enn det gruppa på 0-6 år greide, men det var halvtydelige forventninger om at jeg var tilstede både til frokost og middag. Så med litt begrenset med tid ble det Svartdalspiggene med et optimistisk håp om å kunne fortsette litt videre bortover.

Jeg startet turen med å ikke finne stien opp over kanten til Nørdre. Det ble derfor litt ugrei klyving opp mellom to snøskavler. Ville nok ikke anbefale min rute opp mot Nord for Nørdre Svartdalspiggen, men det er fullt mulig å komme seg opp der også. Derfra og opp var det lett å finne veien til Nørdre Svartdalspiggen og Store Svartdalspiggen. Med litt varierende vær de siste dagene var det både is og nysnø på toppene. Valgte derfor å holde meg unna svaene. Mellom Store og Midtre måtte jeg flere ganger ned i vestsiden for å komme videre. Fra Midtre til Søre var ganske rett fram. Vel framme på Søre hadde jeg fortsatt 25 minutter til tidspunktet jeg hadde lovet å snu. Mesmogtinden innså jeg at jeg ikke ville rekke, men Langedalstinden hadde jeg fortsatt håp om at skulle gå fint. Jeg gikk over snøen mellom Søre og Langedalstinden på det smaleste for å tilbringe minst mulig tid på det som kanskje er bre. Det lå fortsatt en del snø på nordsiden, men det var ganske greit å gå i ura mellom snøen og tomrommet til høyre. Med omtrent 7 minutter til overs valgte jeg å snu på toppen for å sette kursen hjemover igjen. Jeg var middels giret på å omgå alle hammerne på ryggen mellom Midtre og Store Svartdalspiggen igjen så jeg valgte heller å gå ned i Langedalen. Det var mange sva med is og snø nedover som jeg fortsatt ikke var særlig lysten på å ta sjansen på så jeg havnet en del lenger nord enn den ruten som er tegnet opp i Helgesen. Det var uansett uproblematisk å komme seg ned. Det var kanskje noe som var i grenseland til klyving et par steder, men stort sett veldig enkelt. Langedalen opplevdes ikke som særlig lang. Flott og lettgått dal med isbre.

Til tross for at været og utsikten ikke var helt optimal var det en utrolig fin tur.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.