Høyest i Grane & Hattfjelldal (19.04.2022)  6

Geschrieben von otto (Otto Lund) GSM

Startpunkt Simskardet vinterparkering (355m)
Tourcharakter Skitour
Måsskardfjellet (1.536m) 19.04.2022

Norges største pf-topper
19.4.2022

Påsken ble avsluttet med en prakttur i Børgefjell nasjonalpark. Det var fast og fin morgensnø innover Simskardalen og Biseggskardalen. Et scooterspor ledet oss til skaret ved Vestre Måsskardvatnet. Etter neste 200 høydemeter satte vi kursen opp snøeggen til Måsskardfjellet (1536). Valgte å bestige øvre del til fots. Skled ned og tok fatt på den nordvendte ryggen til Kvigtinden (1699). Underveis måtte skia av kun en gang. Benyttet langfeller og slapp bruken av stegjern. Traversen mot Sørtoppen (1682) var 1.2 km lang og litt småkupert. Stupbratt mot øst og slakere i vest. Nedkjøringen fra fortoppen foregikk på perfekt underlag. Paal Andre returnerte over Rørskardtinden og Slaateretjahke (topper jeg besøkte i 2018). Avsluttet på sugende slush-føre og dårlig gli.

KVIGTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

BØRGEFJELL nasjonalpark ble opprettet i 1963. Området strekker seg fra Trøndelag og inn i Nordland. Dette er et av få steder i landet hvor det fremdeles finnes fjellrev. Her lever ynglende jerv, gaupe og bjørn som streifdyr. Nasjonalparken er stort sett et høytliggende område med vekslende landskapsformer. Parken har daler, vidder, brusende vassdrag og fjellvann der man kan fiske bitevillig ørret.

Måsskardfjellet

Benutzerkommentare

Godt jobba

Geschrieben von otto 19.04.2022 22:40

Alt fungerte optimalt. Bare å følge skisporet.

Kein Titel

Geschrieben von PeakFloyd 19.04.2022 21:09

Godt jobba dette Otto, gleder meg til bilder. Litt annen rute og retning enn jeg hadde planlagt, men det funket dette også- Hvordan var ruta opp ryggen til Kvigtind fra nord?

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.